Autosompa uutiset

Hyundai Motorsport hyvästeli WRC2017-autot palkintopallituloksilla Jyväskylässä

Hyundai Motorsport saavutti Keski-Suomen sorateiltä kaikkien aikojen parhaan tuloksensa. Viimeistä kertaa nykyisillä WRC2017-autoilla ajetussa Suomen MM-rallissa Hyundain Ott Tänak sijoittui toiseksi ja Craig Breen kolmanneksi.

Hyundai Motorsport saavutti kauden kymmenennessä MM-osakilpailussa Suomen MM-rallissa kaksi palkintopallisijoitusta. Maailman nopeimmassa MM-rallissa Hyundain Ott Tänak ajoi toiseksi ja Craig Breen kolmanneksi. Kysymyksessä olivat Hyundain ensimmäiset palkintopallisijoitukset Keski-Suomen sorateillä. Kuluvan kauden ja sen kymmenen MM-osakilpailun aikana Hyundain kuljettajat ovat nousseet jo 14 kertaa palkintopallille, joka on tallin ennätys.


Hyundai Motor Group ja Motional julkistivat IONIQ 5 Robotaxin

Täyssähköiseen Hyundai IONIQ 5:een perustuva robottitaksi on kuljettajattoman teknologian johtajan, Motionalin, ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo. Robotaxia käytetään täysin kuljettajattomassa julkisessa kyytipalvelussa vuodesta 2023 alkaen.

Elokuun lopussa Motional, globaali johtaja kuljettajattomassa teknologiassa, ja Hyundai Motor Group julkistivat IONIQ 5 -pohjaisen Robotaxin, joka on Motionalin seuraavan sukupolven robottitaksi.

IONIQ 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai IONIQ 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo, joka voi turvallisesti ajaa ilman kuljettajaa. Se on täysin päästötön ja edustaa liikkumispalveluiden muuntautumiskykyisimpiä teknologioita: sähköistymistä ja kuljettajatonta ajamista. Näiden teknologioiden yhdistäminen voi tehdä liikenteestä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää.

Uutuus on myös Motionalin ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo ja edustaa ratkaisevaa virstanpylvästä yrityksen tiekartassa tulevaisuuteen.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uudelle Subaru Outbackille kaikkien aikojen korkein Euro NCAP-turvallisuusluokitus

Täysin uusi Subaru Outback sai korkeimman arvosanan – viisi tähteä – Euro NCAP -turvatestissä 2021. Outbackin uusimman sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä sai Euro NCAPilta vuonna 2020 kiristettyjen testistandardien jälkeen korkeimmat avustinjärjestelmälle (95 %) sekä jalankulkijaturvallisuudesta (84 %) myönnetyt pisteet. Outback keräsi myös korkeimmat suurten perheautojen luokassa lapsiturvallisuudesta myönnetyt pisteet (89 %). Outback ylsi hyviin pisteisiin koko rintamalla, kaikissa neljässä testiluokassa.

Huipputulos kuvastaa Subarun tavoitteita ja mainetta maailman turvallisimpien autojen valmistajana. Täysin uusi Outback on Subarun ensimmäinen malli, johon on liitetty neljännen sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä. Järjestelmä perustuu eteen suunnattuun stereokamerajärjestelmään, joka lukee ja tulkitsee liikennetilanteita, ja tarvittaessa varoittaa kuljettajaa tai vaihtoehtoisesti pysäyttää auton onnettomuuksien välttämiseksi.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai Motor Group esitteli vuoteen 2040 ulottuvan vetyvisionsa Hydrogen Wave -tapahtumassa

Hyundai Motor Group julkisti Hydrogen Vision 2040 -ohjelmansa Hydrogen Wave -verkkotapahtumassa. Hyundain tavoitteena on tehdä vedystä vuoteen 2040 mennessä tutumpaa periaatteella ”kaikille, kaikelle ja kaikkialla”. Maailmanlaajuisessa Hydrogen Wave -tapahtumassa 7.9.2021 esiteltiin Hyundain visio vetyyn perustuvasta liikkuvuudesta ja polttokennojärjestelmistä. Hyundaista tulee ensimmäinen globaali autovalmistaja, joka hyödyntää polttokennojärjestelmää kaikissa hyötyajoneuvomalleissaan vuoteen 2028 mennessä.

• Hydrogen Wave -tapahtumassa julkistettiin polttokennoteknologiaa hyödyntäviä tulevaisuuden tuotteita, kuten itsenäisesti toimivat konttiperävaunut, erittäin suorituskykyisen urheiluauton konsepti sekä polttokennoilla varustetut ajoneuvot avustus- ja pelastustyöhön

• Hyundain uusi, kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmä, joka korvaa Nexon nykyisen ratkaisun, esiteltiin kahtena versiona: 100 kW -kennosto 70 prosenttia aiempaa pienempikokoisena ja 200 kW -kennosto kaksinkertaisella tuotolla verrattuna nykyiseen Nexossa käytettävään ratkaisuun

• Ilmastonmuutoksen uhatessa ihmiskuntaa Hyundai pyrkii tarjoamaan tehokkaan ja käytännöllisen ratkaisun uhan torjumiseksi vetyenergian avulla, sanoi Hyundai Motor Groupin hallituksen puheenjohtaja Euisun Chung Hydrogen Wave -tapahtumassa

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai i20:lle Vuoden Yritysauto 2021 -palkinto Saksassa

Kunnianosoituksen myönsi saksalainen alan erikoislehti Firmenauto. Kaikkiaan 165 yritysautoilun ammattilaista, alaan keskittynyttä journalistia ja yritysautopäällikköä kutsuttiin antamaan äänensä maalis-toukokuussa 2021. Voittajat valittiin 20:ssa luokassa, joissa kaikissa nimettiin kokonaiskisan voittaja sekä paras tuontiauto. Hyundai i20 jatkoi vuosina 2015 ja 2016 saavuttamaansa menestystä ja varmisti itselleen kolmannen voiton luokassa Kompaktit tuontiautot.

Kolmannen sukupolven Hyundai i20:ta, joka jo viime vuonna voitti Kultainen Ohjauspyörä -palkinnon luokassa Enintään 25 000 euroa maksavat autot, luonnehtii moderni liitettävyys ja turvallisuusteknologia.Autossa on mm. laaja valikoima Hyundain edistyksellisiä SmartSense-turvallisuusvarusteita, kuten kaistallapysymisavustin (LFA, Lane Following Assist) ja kaistallapitoavustin (LKA, Lane Keeping Assist), automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA, Forward Collision-Avoidance Assist) jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, kaukovaloavustin (HBA, High Beam Assist) sekä älykäs nopeusrajoitusavustin (ISLA, Intelligent Speed Limit Assist). Monia uuden i20:n turvallisuusvarusteista on aiemmin totuttu näkemään vain suuremmissa autoluokissa.

Moottorivalikoima sisältää Suomen mallistossa kaksi bensiinimoottoria, joista 1,0 TGDi-vaihtoehto on varustettu taloudellisuutta painottavalla 48 voltin kevythybriditeknologialla. Kolmen varusteluvaihtoehdon (Fresh, Comfort ja Style) lisäksi uusi i20 on saatavana myös N Line -versiona, jossa on useita urheilullisia yksityiskohtia sekä matkustamossa että ulkomuodoissa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai i10 pitää arvonsa parhaiten – voitti arvostetun vertailun jo toistamiseen

Hyundai i10 on voittanut saksalaisten Auto Bild -lehden ja Schwacke GmbH -analyysiyrityksen toteuttaman ”Value Champion”-palkinnon. Vertailun mukaan Hyundai i10 pitää arvonsa parhaiten A-segmentin autoista. Hyundai i10 voitti ”Value Champion”-palkinnon myös vuonna 2020.

Hyundai i10 saavutti viime vuoden tapaan kultasijan kompaktien A-segmentin automallien joukossa napaten arvostetun ”Value Champion 2021”-tittelin. Hyundai i10 pitää luokassaan parhaiten arvonsa.

Asiantuntijat arvioivat, että uuden Hyundai i10:n jäännösarvo on neljän vuoden ja 11 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen 56,86 prosenttia uuden auton arvosta. Saksan automarkkinoilla Hyundai i10 on yksi johdonmukaisimmin arvonsa säilyttävistä automalleista, tehden siitä haluttavan vakiintuneiden kilpailijoiden joukossa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Täysin uusi Hyundai BAYON kurvaa kaupunkeihin ja kylille

Täysin uusi Hyundai Bayon on kompakti B-segmentin crossover, joka on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoille. Uutuus on 1 490 mm korkea, 1 775 mm leveä ja 4 180 mm pitkä. 2 580 mm:n akseliväliin saadaan tarjottua matkustajille väljän mukavat sisätilat. Maavaraa on 165 mm. Tavaratilaa Bayon tarjoaa voimalinjasta riippuen mukavat 411-321 l, takaistuin alastaitettuna 1 250 – 1 160 l.

Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.

Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta.

Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoina on tarjolla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT), 100-hevosvoimainen 1,0 litran T-GDI-moottori yhdistettynä joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon sekä malliston huipulla 1,0 T-GDI -moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.

Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.

Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.

Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uuden Hyundai i30 N -mallin tuotanto käynnistyi Euroopassa

Uuden Hyundai i30 N:n tuotanto on käynnistynyt Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) -autotehtaalla Tsekissä. Uusi design korostaa dynaamista suorituskykyä ja maksimaalista ajonautintoa. Malliin on saatavana ensimmäistä kertaa märkätyyppinen 8-vaihteinen N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto.

Uusi i30 N perustuu edeltäjänsä menestyselementteihin, joihin on kehitetty uusia ominaisuuksia sekä uutta tekniikkaa, jotta ajokokemus olisi mahdollisimman hauska. Uusi i30 N liittyy i30-sarjan viisiovisen viistoperämallin, Wagon- ja Fastback-korityyppien sekä uusien Tucson- ja Kona Electric -mallien kanssa samalle tuotantolinjalle.

Hyundai i30 N -mallin virkistävä ja uniikki design korostaa auton suorituskykyä. Uutta asennetta kuvaa keulan aggressiivinen säleikkö, uudet led-ajovalot, joissa on V-muotoiset päiväajovalot sekä ajovalojen mustat kehykset. Uusi musta takaspoileri sekä siihen upotettu kolmionmuotoinen jarruvalo sekä auton takaosan diffuusoriin integroidut kaksi isoa pakoputkea täydentävät urheilullisen kokonaisuuden.

i30 N -malliin on ensimmäistä kertaa saatavana märkätyyppinen 8-vaihteinen N DCT -kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Uusi vaihteisto on suunniteltu tarjoamaan kuljettajalle manuaalivaihteistosta tutun kiehtovan kokemuksen automaattivaihteiston mukavuudella, joka soveltuu niin arkiajoon kuin moottoriradoille.

Uusi i30 N on saatavana 2,0-litran turbomoottorilla varustettuna sekä Hatchback- että Fastback-korityyppeinä. Suomen mallistossa autot ovat 280-hevosvoimaisia ja varustetut N DCT -automaattivaihteistolla. Mallin huippunopeus on jopa 250 km/h. N DCT -vaihteistolla uutuus kiihtyy Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla 0-100 km/h 5,4 sekunnissa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


IONIQ 5 -täyssähköauton myynti alkaa Suomessa

Ioniq 5:n edistyksellinen muotoilu poikkeaa siitä, mitä tavallisesti sarjatuotantoautoissa on totuttu näkemään. Hyundain ensimmäinen, puhtaasti sähköautoille kehitetty perusrakenne E-GMP on tarjonnut suunnittelijoille uutta vapautta. Sähköauton lataamisen esteitä Ioniq 5 taklaa ultranopealla pikalatausmahdollisuudella − auton voi ladata 80 %:n varaustasoon alle 18 minuutissa. Ioniq 5 kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa ja kuljettaa jopa 481 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-mittaustavan mukaan.

Ensimmäiset Suomeen saapuvat autot on varustettu First Edition Launch Packilla, joka sisältää Style-varusteiden lisäksi 44 tuuman lisätyn todellisuuden AR HUD -tuulilasiheijastusnäytön, projektiotyyppiset led-kauko- ja -lähivalot, ulkopuolen Premium -somisteet, sähköiset lapsilukot Safe Exit -avustimella, Bose Premium -äänentoistojärjestelmän 7 kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella, etu- ja takapysäköintitutkat PDW (Parking Distance Warning) sekä ekologisesti prosessoidulla nahalla ja kierrätetyllä kuidulla verhoillut istuimet. Launch Edition -version hinta on 53 985 euroa.

Style-varustetaso

Jo Style-varustetaso on erittäin kattava sisältäen mm. älykkään vakionopeudensäätimen SCC (Smart Cruise Control) Stop & Go -toiminnolla, valmiuden ultranopealle 800 V:n pikalataukselle, 12,3 tuuman digitaalisen mittariston ja 12,3 tuuman navigaatiojärjestelmän On Board Live -palveluilla, uuden Bluelink® -telematiikkapalvelun, uuden moottoritieajoavustimen HDA II, sähkötoimisen tavaratilan avaustoiminnon sekä tehokkaan ulkoisen virran ulosottotoiminnon V2L (Vehicle to Load) suko-adapterilla. Uutuuden turvallisuusvarusteluun on myös kiinnitetty huomiota: IONIQ 5 tarjoaa peräti 28 Hyundai SmartSense -turvallisuusvarustetta, joista viisi on täysin uusia. Ioniq 5 -mallin Style-varustetason hinta alkaa 49 990 eurosta (73 kWh 217 hv).

Premium-varustetaso

Premium-varustetasoon kuuluu lisäksi mm. projektio-tyyppiset kaksois-led-ajovalot, sähköisesti eteen ja taakse siirtyvät takaistuimet, Relaxation-etuistuimet viilennystoiminnolla, ekologisesti prosessoidut nahkaistuimet, 44 tuuman lisätyn todellisuuden AR HUD -tuulilasiheijastusnäytön sekä katvealueen ja 360°:n kamerajärjestelmät. Ioniq 5 -mallin Premium-varustetason hinta alkaa 54 990 eurosta (73 kWh 217 hv).

Ensimmäisiä täysin uusia Ioniq 5 -täyssähköautoja odotetaan saapuvaksi Suomeen elokuussa 2021. Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Kysytty IONIQ 5 saa hinnat 20.5.

Ennätyskysynnän kerännyt Hyundain odotettu sähköinen uutuus, Ioniq 5, saa hinnat toukokuun 20. päivä. Ensimmäisten Suomeen saapuvien autojen kattava varustelu vastaa suomalaisten toiveisiin. Launch Edition -erässä on vakiovarusteena mm. laadukas BOSE-äänentoistojärjestelmä ja ensimmäistä kertaa Hyundailla saatavilla oleva, lisättyä todellisuutta hyödyntävä HUD-tuulilasinäyttö, joka muuntaa koko tuulilasin isoksi näytöksi. Ensimmäiset Suomeen saapuvat autot ovat takavetoisia. Mallisto laajenee myöhemmin myös nelivetoisiin versioihin.

Auton sisätilat tarjoavat ennen kokematonta muunneltavuutta. Universal Island -keskikonsolia voi liu’uttaa, ja etupenkkien selkänojat taittuvat alas siten, että autossa on mahdollista vaikka nukkua mukavasti levähdyspaikalla. Selkänojien paksuutta on ohennettu 30 %, mikä tarjoaa enemmän tilaa takapenkille.

Monet osat sisustuksesta, kuten istuimet, niskatuet, ovenkahvat, lattia ja kyynärtuet ovat ympäristökuorman pienentämiseksi valmistettu kestävästi tuotetuista materiaaleista kuten kierrätetyistä PET-pulloista, kasvi- ja villakuiduista, kasvipohjaisilla aineilla käsitellystä nahasta ja kasvipohjaisista maaleista.

Kaikissa Ioniq 5 -malleissa on vakiovarusteena V2L-tekniikka (Vehicle-to-Load) eli sähkön ulostulo, joka mahdollistaa auton käyttämisen virtalähteenä muille sähkölaitteille tai jopa toiselle sähköautolle. V2L-toiminto tarjoaa enintään 3,6 kW tehoa, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana.

Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen loppukesästä 2021. Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.