Autosompa uutiset

Never just drive ‒ Hyundain N-brändi uudistuu ja -mallisto kasvaa

Kona N -mallin maailmanensiesittelyn yhteydessä 27.4.2021 Hyundai esitteli myös N-brändin uuden sloganin Never just drive. N-brändin tehtävänä on ylittää suorituskyvyn rajat turvallisesti, ja kertoa kuljettajille, kuinka hauskaa ajaminen voi olla. Uusi slogan tiivistää N-ajattelutavan ja -hengen hyvin yhteen: ”Tee enemmän kuin vain ajat. Nauti jokaisesta sekunnista”.

N-brändin tulevaisuus tuo lisää kiinnostavia uusia aluevaltauksia, sillä Hyundai Motor aikoo viedä menestyksekkään tuotemerkkinsä myös sähkö- ja vetyautojen maailmaan. Tekniikat ovat jo saatavilla ‒ Hyundain sähköautoille suunniteltu E-GMP-alustarakenne tarjoaa siihen joustavasti mahdollisuuksia. Vetykäyttöisen urheiluauton konseptin Hyundai esitteli jo vuonna 2015 N 2025 Vision Gran Turismo -polttokennokonseptiautossaan.

Vuoden 2013 jälkeen N-brändi on rakentanut voittavan tuotteen sekä N-sarjan tuotantoautomallistoon että tehdas- ja asiakastasoilla rallin MM- ja vakioautojen TCR-sarjoihin. Yhdessä Hyundai Motorsportin kanssa N-tuotemerkki on kerännyt ykköstiloja ja mestaruuksia useissa sarjoissa. Hyundai haluaakin sitoutua vahvasti myös suorituskykyisiin, tulevaisuuden moottoriurheiluun suunniteltuihin, sähköisiin kilpa-autoihin.

Kaikki suorituskykyiset N-mallit ovat Namyangissa sijaitsevan Hyundain tutkimus- ja kehityskeskuksessa työhönsä intohimoisesti suhtautuvien asiantuntijoiden ja insinöörien suunnittelemia. N-sarjan autojen kehitystyö ja perusteellinen testaus suoritetaan Saksan Nürburgringillä, joka on yksi maailman vaativimmista kilparadoista. Tämän huolellisen prosessin avulla N-tekniikka on hienosäädetty tuotantoon. Tuotemerkin N-symboli onkin saanut nimensä Namyangista ja Nürburgringistä.

Hyundai Motor kasvattaa N- ja N Line-mallisarjaansa 18 uudella automallilla vuoteen 2022 mennessä. Kaikkien autoharrastajien tarpeiden täyttämiseksi uusia N- ja N Line -malleja aiotaan esitellä jokaisessa kokoluokassa ja myyntisegmentissä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uusi Subaru Outback: SUV-luokan edelläkävijän kuudes sukupolvi

Kun Subaru lanseerasi 1990-luvun puolivälissä uuden Outback-mallin, se merkitsi kokonaan uuden autoluokan syntyä. Idea oli yksinkertaisen nerokas. Rakentamalla Subaru Legacy STW:lle korkeamman maavaran, alustan sekä pyöränkoteloiden suojaukset sekä seikkailunhaluisen ja karismaattisen ulkonäön, Subaru loi markkinoille uudenlaisen SUV-luokan.

Uutta muotoilua

Vaikka kuudennen sukupolven Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä. Auton kaikki valot ovat led-valoja. Ajovalojen C-muotoa, joka symboloi bokserimoottorin vastakkaisia mäntiä, on korostettu ja selkeytetty: päivänvalo ja suuntavalot ovat nyt rinnakkain samassa valoumpiossa.

Ajovalot ovat bi-led -tyyppiä. Automaattiset kaukovalot ovat mukautuvia ja ne eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä. Lisäksi ajovalot kääntyvät ja noudattavat ohjauspyörän liikkeitä mutkittelevilla teillä.

Lisäsenttejä joka suuntaan

Outback rakentuu uudelle Subaru Global Platform (SGP) -alustalle. Perusrakenteen vääntöjäykkyys on kaksi kertaa edeltäjäänsä parempi ja se parantaa merkittävästi koriturvallisuutta sekä ajomukavuutta.

Uusi Outback kasvoi joka suuntaan. Se on viisi senttimetriä pidempi (4870 mm), kolme senttimetriä leveämpi (1875 mm) ja seitsemän senttimetriä korkeampi (1675 mm). Auton maavara on kohonnut 20 sentistä 21,3 senttiin. Auton akseliväli on pysynyt muuttumattomana.

Lisäsentit on hyödynnetty ensisijaisesti matkustamoon. Takaistuimella on jalka- ja polvitilaa enemmän. Tila takaistuimella on kolme senttiä leveämpi, siksi myös hartia- ja istuintilaa on aiempaa enemmän.

Huipputurvallisuus vakiona

Subarun viisitoista vuotta sitten Japanissa esittelemä stereokameratekniikkaan perustuva kuljettajaa avustava EyeSight -järjestelmä asetti uuden standardin turvallisuusajattelulle. Kenelläkään ei ollut olemassa järjestelmää, joka ”näki” yhtä pitkälle, reagoi yhtä nopeasti ja joka pystyi tarvittaessa pysäyttämään auton myös suuremmilla nopeuksilla.

Neljä varustetasoa

Uutta Outbackia on saatavana neljänä versiona – Adventure, Limited, Touring ja Field. Kuten Subarulla on tapana, kaikki tärkeimmät tekniikat, mukavuusvarusteet ja 18-tuuman kevytmetallivanteet kuuluvat perusversiosta alkaen auton vakiovarustukseen.

Ohjaamon suuret lasi-ikkunat ja kapeat pilarit takaavat Outbackille luokkansa parhaan kokonaisnäkyvyyden ja tekevät ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa. Ympäristön täydellinen hallinta sekä loogisesti sijoitetut ja helposti luettavat ajonhallintalaitteet ovat Subarun erityispiirteitä ja tekevät autoistamme erityisen turvallisia.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


SUV-mallien kysyntä kasvaa: Uusi Kona, täysin uusi Tucson ja uusi Santa Fe tarjoavat uusia sähköisiä voimalinjoja

-Eräs vahvimmista trendeistä Suomen ja Euroopan automarkkinoilla on ollut SUV-kaupunkimaasturien kysynnän kasvu

-Hyundai on yksi johtavista tulevaisuuden sähköisen liikkumisen tekijöistä, ja sillä on monipuolisin sähköisten voimalinjojen tarjonta

-Merkki on nyt esitellyt sähköistä teknologiaa koko SUV-mallistoonsa

-Hyundain SUV-valikoimaan kuuluvat uusi Santa Fe, täysin uusi Tucson ja uusi Kona, mallistoon liittyy alkukesästä myös täysin uusi Bayon

SUV-mallit ovat yksi sekä Suomen että Euroopan suurimmista autotrendeistä, ja luokan nopean kasvun odotetaan jatkuvan. Hyundai on vahva toimija näillä markkinoilla uuden Konan, täysin uuden Tucsonin ja uuden Santa Fen kanssa. Myös upouusi B-SUV-crossover Bayon tulee markkinoille tänä vuonna.

Syitä crossover-SUVien suosion kasvuun Euroopassa

SUV-mallit ovat erittäin houkuttelevia eurooppalaisille kuljettajille, koska ne tarjoavat rouhean ulkonäön ja klassiselle maastoautolle ominaisen istumakorkeuden, sekä siten hyvän näkyvyyden autosta ulos. Maavara, monipuolisiin tarpeisiin vastaavat tilat, vetokyky sekä laajat voimalinja-, vaihteisto- ja vetotapavaihtoehdot tarjoavat ratkaisun useisiin erilaisiin käyttötarpeisiin.

Varsinkin kompaktien B-SUV-mallien käyttökustannukset ovat lähellä perinteistä kaupunkiautoa pienten ja taloudellisten moottorien ansiosta. Tämä tekee niistä edullisempia ja antaa ostajille enemmän valinnanvaraa. Suuremmat SUV-mallit tarjoavat enemmän kuljetuskapasiteettia.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Subarun huipputurvallisuus on taas todistettu

Subaru on maailman ainoa autonvalmistaja, joka voi ylpeillä sillä, että yhtiön kaikki automallit ovat viimeisen vuosikymmenen aikana luokiteltu luokkiensa turvallisimmiksi autoiksi.

Saavuttaakseen IIHS:n myöntämän TSP-tunnustuksen, automallin on saavutettava törmäystestistä korkein tulos testin jokaisella kuudella eri osa-alueella. Vuoden 2013 jälkeen Subaru-malleille on myönnetty peräti 52 TSP- tunnustusta, mikä on enemmän kuin yhdelläkään muulla autonvalmistajalla maailmassa.

Euroopassa myytävien Subaru-mallien IIHS-tulokset ovat vakuuttavat:

• Subaru XV: 10 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

• Subaru Outback: 13 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

• Subaru Forester: 15 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

– Olemme ylpeitä näistä upeista tuloksista. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme autoja, jotka tarjoavat markkinoiden parhaan turvallisuuden, maksimaalisen mukavuuden ja parhaan vastineen rahalle, sanoo Subaru Swedenin myyntijohtaja Filip Frennby.

Kuva: Creative Commons.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai Motorsport viidellä WRC-autolla Rovaniemelle

Kahden edelliskauden valmistajien maailmanmestaritalli Hyundai Motorsport lähtee napapiirille taistelemaan Rovaniemen MM-rallin voitosta. Kauden toinen rallin MM-osakilpailu on sarjassa uusi ja samalla sarjan ainoa talviralli. WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari Jari Huttunen aloittaa uuden kilpailukautensa Rovaniemeltä. Huttunen kilpailee rallissa Hyundai Motorsport N -tiimin WRC2-luokan Hyundai i20 R5:lla.

Kahden edelliskauden valmistajien maailmanmestaritalli Hyundai Motorsport lähtee napapiirille taistelemaan Rovaniemen MM-rallin voitosta. Kauden toinen rallin MM-osakilpailu on sarjassa uusi ja samalla sarjan ainoa talviralli, joka tuo jokaiselle rallitallille omat haasteensa.

Hyundain tehdastiimissä Hyundai i20 Coupe WRC -autoja Rovaniemellä ajavat Thierry NeuvilleMartijn Wydaeghe, Ott TänakMartin Järveoja sekä Craig BreenPaul Nagle.

Lisäksi Hyundain asiakastiimin Hyundai 2C Competitionin i20 WRC-autoilla rallissa nähdään toisen polven ralliautoilijat Pierre-Louis LoubetVincent Landais sekä Oliver SolbergSeb Marshall.


Hyundai IONIQ 5 määrittelee uudelleen sähköisen liikkumisen

ONIQ 5, täysin sähkökäyttöinen, keskikokoinen CUV (Crossover Utility Vehicle) on esitelty virtuaalisessa maailmanensiesittelyssä. Sen uudenlainen suunnittelu ja muotoilu ovat mahdollisia Hyundai-konsernin sähköautoille kehitetyn uuden E-GMP-alustarakenteen ansiosta.

  • Auto muistuttaa Hyundai Ponyn, Hyundain ensimmäisen tuotantoauton, rohkeasta asenteesta jo 45 vuotta sitten ja viitoittaa tietä autoilun seuraavalle 45 vuodelle.
  • Sähköautoalustan ansiosta autolla on ainutlaatuiset mittasuhteet ja jopa 3 000 millimetrin akseliväli.
  • Auton sisusta tuo mukavuuden ja käytettävyyden uudelle tasolle ‒ tasainen lattia ja Universal Island -keskikonsoli mahdollistavat uudenlaisia sisätilaratkaisuja.
  • Auto heijastelee Hyundain sitoutumista kestävään kehitykseen käyttämällä ympäristöystävällisiä materiaaleja ja luonnon inspiroimia värejä.
  • Uutuus tarjoaa mahtavan suorituskyvyn ja erittäin nopean suurteholatauksen 400 ja 800 voltin teknologioilla.
  • IONIQ 5 tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa virtalähteenä (Vehicle-to-Load, V2L) tavallisille sähkölaitteille.

Hyundai Motor Company on julkistanut maailmanensiesittelyssä täysin uuden IONIQ 5 -sähköauton: keskikokoisen crossoverin (CUV). IONIQ 5 on ensimmäinen uuden täyssähköisen IONIQ-tuoteperheen malli.

IONIQ 5 rakennetaan Hyundain uuden sähköautoja varten kehitetyn E-GMP-alustan (Electric-Global Modular Platform) päälle. Tämä mahdollistaa ainutlaatuiset mittasuhteet, kuten erittäin pitkän akselivälin, uudenlaisen sisustuksen sekä mahtavan suorituskyvyn ja erittäin nopean suuritehoisen latauksen. Lisäksi alusta tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa virtalähteenä (V2L, Vehicle-to-Load), kehittyneet liitettävyystoiminnot sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) tarjoten uudenlaisen autoilukokemuksen.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Jari Huttunen WRC2-luokan MM-sarjaan Hyundailla

WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari Jari Huttunen ajaa kaudella 2021 Hyundai Motorsport N-tiimin riveissä WRC2-luokkaa Oliver Solbergin ja Ole Christian Veibyn tallikaverina Hyundai i20 R5-autolla. Suomalaiskuljettajan kausi alkaa historian ensimmäisessä Suomessa ajettavassa MM-talvirallissa Arctic Rally Finlandissa Rovaniemellä.

Napapiirin lumiset ja jäiset tiet tarjoavat Huttuselle sekä hänen kakkosohjaajalleen Mikko Lukalle erinomaisen mahdollisuuden todistaa vauhtinsa WRC2-luokan MM-tasolla. Kaksikon tavoitteena on toistaa viime vuonna Ruotsin MM-rallissa nähty kärkikamppailu, joka WRC3-luokassa päättyi Huttusen voittoon ja rallin nopeimpana R5-autona yleiskilpailun kymmenenteen sijaan.

Huttusella on jo urallaan kolme MM-tason WRC2 -palkintopallisijoitusta, joista viimeisin Hyundai i20 R5:lla vuonna 2019 Suomen MM-rallissa saavutettu kakkossija. Lapin MM-rallissa Hyundai Motorsport N-tiimissä R5-autoilla kilpailevat Huttunen sekä Veiby, kun tiimin kolmas kuljettaja Solberg ajaa rallissa Hyundain yksityistiimin WRC-autoa. Rovaniemellä ajetusta Arctic Lapland -rallista Huttusella on yhden kilpailun kokemus vuodelta 2015.

Hyundain tavoitteena on myös, että Huttunen, Veiby ja Solberg ovat ensimmäisten joukossa kilpailemassa Hyundain uudella i20 N Rally2-autolla, kun se ensi kesänä luokitellaan. Jokainen WRC2-miehistöistä osallistuu myös uuden ralliauton kehitystyöhön seuraavien kuukausien aikana.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Tyylikäs ja yksilöllinen täysin uusi Hyundai Bayon

Hyundai on julkaissut ensimmäiset kuvat täysin uudesta B-segmentin kompaktista SUV-mallistaan. Uutuus kantaa nimeä Hyundai Bayon. Kuvat antavat viitteitä edistyneestä teknologiasta ja selkeistä linjoista. Hyundai Bayon edustaa valmistajan Sensuous Sportiness -muotokieltä, joka yhdistää tunteisiin perustuvia arvoja innovatiivisiin muotoiluratkaisuihin.

Hyundai Bayonin yksilöllinen valoarkkitehtuuri koostuu viirun muotoisista päiväajovaloista ja erillisistä ajovaloista. Uutuuden etuosan mittainen ilmanottoaukko yhdessä päiväajovalojen kanssa antavat autosta leveän vaikutelman. Niin ikään leveä etusäleikkö avautuu auton alaosaa kohti vahvistaen uutuusmallin voimakasta ilmettä.

Auton takaosassa huomio kiinnittyy nuolen muotoisiin takavaloihin, jotka on yhdistetty toisiinsa ohuella punaisella valonauhalla. Takavalot on sijoitettu kauas toisistaan auton sivuille, mikä lisää visuaalista vaikutelmaa auton leveydestä ja tekee auton takaosan ilmeestä tyylikkään ja erottuvan.

Hyundai Bayon saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2021. Lisätietoja uutuudesta julkaistaan lähiviikkoina.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Katso ensimmäiset kuvat täysin uudesta Hyundai IONIQ 5 -täyssähköautosta

Hyundai on tänään julkaissut ensimmäiset kuvat odotetusta täysin uudesta Ioniq 5 -mallista. Uutuus on keskikokoinen CUV ja se on Hyundain uuden, pelkästään täyssähköautoihin keskittyvän, IONIQ-brändin ensimmäinen automalli.

Ioniq 5 on Hyundai-konsernin ensimmäinen automalli, joka toteutetaan täysin uudelle Electric-Global Modular Platform (E-GMP) -täyssähköautoalustalle. Innovatiivinen E-GMP-alusta on tarkoitettu yksinomaan seuraavan sukupolven akkukäyttöisille sähköautoille, ja sen voidaan katsoa aloittavan Hyundain uuden puhtaan liikkuvuuden aikakauden.

Täysin uuden Ioniq 5 -mallin keulalla ovat pikselimäiset ”Parametric Pixels” -valot, jotka antavat myös viitteitä auton sisällä olevaan digitaaliseen tekniikkaan. Uutuuden muotoilu on erottuva, puhdaslinjainen ja huipputekninen. Ilmanvastuksen pienentämistä ajatellen suunnitellut 20 tuuman vanteet toistavat Parametric Pixel -designteemaa, ja ovat samalla Hyundain kaikkien aikojen suurimmat sähköautolle suunnitellut vanteet.

Auton sisällä on käytetty ympäristöystävällisiä materiaaleita, mikä kuvastaa Hyundain sitoutumista tarjoamaan asiakkailleen uusia ympäristöystävällisiä ja kehittyneitä liikkumisratkaisuja.

Täysin uusi Ioniq 5 saa maailman ensi-iltansa online-tapahtumassa helmikuussa 2021.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


UUSI SUZUKI SWACE valloittaa sydämet

Tyylikäs ja monikäyttöinen Suzuki Swace valloittaa sydämet. Tilava farmariauto on myös ympäristön huomioon ottava itselataava hybridi. Edistyksellinen hybriditekniikka varmistaa, että liikkuminen on miellyttävää ja polttoaineenkulutus sekä sen myötä hiilidioksidipäästö pysyy aina alhaisena.

Menevän näköinen ja urheilullinen

Dynaaminen ja urheilullinen – Swace on näyttävä jokaisesta suunnasta. Swacen keulaan urheilullista ilmettä tuovat moderniin tyyliin sopivat LED-ajovalot, joiden alapuolella on suuri hunajakennomainen jäähdyttäjän säleikkö. Sumuvalot ovat alhaalla kulmissa korostamassa auton leveyttä ja tukevaa otetta tiestä. Muotoilussa ei ole ajateltu vain auton ulkonäköä, vaan samalla on pyritty erittäin alhaiseen ilmanvastukseen.

Nousevan ikkunalinjan sekä voimakkaasti taaksepäin virtaavan sivuprofiilin ansiosta Swacen sivuprofiili on dynaaminen ja voimakas. Tavarankuljetuksen mahdollisuuksia monipuolistavat vakiovarusteisiin kuuluvat kattokiskot on integroitu huomaamattomasti kattoon. Sivulta katsottuna kokonaisuuden viimeistelevät hienostuneet 16-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Kuten jo Swacen sivuprofiili antaa ymmärtää, siinä on paljon tilaa niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen. Lähtökohtana on 2,7 metrin akseliväli, joka on melkein samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Kun kori on 4,655 metrin pituinen, niin matkustajille on saatu suunniteltua mukavat oltavat. Pitkittäissuunnassa etu- ja takaistuimien väli on 0,928 metriä. Käytännössä se tarkoittaa, että takana jalkatilat kuuluvat parhaiden joukkoon tässä autoluokassa ja ne kilpailevat myös suurempien automallien kanssa.

Miellyttäviä kilometrejä – helppoa ajamista

Ajamista helpottaa portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Lisäksi Swace lähtee hybriditekniikan ansiosta liikkeelle äänettömästi sähköllä. Polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai voimakkaammin kiihdytettäessä. Voimaa on riittävästi leppoisaan liikkumiseen.

Swacen ajettavuus on kehitetty täsmälliseksi, minkä ansiosta matkustusmukavuus on korkealla tasolla. Matala kori ja muun muassa ajoakun sijoittaminen takapenkin alle pudottavat painopisteen hyvin alas. Sen ansiosta korin kallistelu on vähäistä ja meno vakaata.

Jousitus on säädetty hyvään tasapainoon mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden suhteen. Edessä on joustintuet ja takana on tavallista hienompi ratkaisu eli kaksoistukivarret. Lisäksi Swacessa on aktiivinen kääntymisavustaja (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.