Autosompa uutiset

Subaru säilyttää arvonsa edelleen parhaiten

Henkilöautojen jälleenmyyntiarvon kehitystä tutkiva amerikkalainen ALG (Automotive Lease Guide) on nimittänyt Subarun jo kahdeksatta kertaa parhaiten jälleenmyyntiarvonsa säilyttäväksi autonvalmistajaksi.

ALG (Automotive Lease Guide) on TrueCar Inc. analyysiyksikkö, joka tutkii uusien autojen jälleenmyyntiarvon kehitystä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. ALG on kerännyt jo 50 vuoden ajan henkilöautojen hintadataa. Yksikkö ottaa joka vuosi seurantaan noin 2 500 eri henkilöautomallia ja se palkitsee kolmen vuoden seurantajakson jälkeen vuosittain prosentuaalisesti vähiten arvoaan menettäneet automallit. ALG:n palkinnot on jaettu vuosittain vuodesta 2010.

Subaru on voittanut autonvalmistajille myönnetyn Brand Residual Value Award – kokonaisvoiton nyt kahdeksan kertaa. ALG:n tutkimuksessa Subaru-malleista Subcompact Utility -luokassa voittajaksi nousi Subaru Crosstrek (XV), Compact Utility -luokassa Subaru Forester, Compact -luokassa Subaru Impreza ja Sport Car -luokassa Subaru WRX. ALG on myöntänyt Subarulla jo yhteensä 46 ykköstilaa eri segmenteissä.

Subaru Nordic Ab:n myyntijohtaja Filip Frennby muistuttaa, että myös ruotsalaistutkimukset osoittavat, että Subarulla on yksi alan parhaista jälleenmyyntiarvoista.

– Koska auton arvonalennus on suurin yksittäinen erä autojen kustannuksissa, Subaru on auton ostajalle kokonaisedullinen valinta. Tämä on myötävaikuttanut siihen, että Subarun omistajat ovat muun muassa Ruotsissa tyytyväisimmät auton omistajat.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundain vuosi 2020 oli menestys – yllättäjänä Hyundai Kona

Vuosi 2020 oli Hyundailla uusien tuotelanseerausten ja sähköistyvien voimalinjojen aktiivinen vuosi. Viimeisen 18 kuukauden aikana Hyundai on uudistanut yli 90 prosenttia Euroopan Hyundai-mallistostaan. Hyundai on myös yksi johtavista sähköistettyjen autojen toimittajista Euroopassa ‒ se on myynyt Euroopassa lähes 60 000 sähköautoa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä.

Vuonna 2020 Hyundai ensirekisteröi Suomessa 3 128 uutta henkilöautoa markkinaosuuden ollessa 3,3 prosenttia. Automaattivaihteistojen osuus jatkoi huimaa kasvuaan ‒ vuonna 2020 peräti 80 prosentissa uusista Hyundai-autoista oli automaattivaihteisto (2019: 66 %).

Merkkiuskollisuustilastossa Hyundai kuuluu TOP 4 -listalle: 69 prosenttia Hyundai-asiakkaista valitsee myös seuraavaksi autokseen Hyundain.

Hyundain eniten myydyt henkilöautomallit Suomessa olivat syksyllä uudistunut käytännöllinen ja tyylikäs i30, jota rekisteröitiin 814 kappaletta, sekä niin ikään loppuvuodesta täysin uuden mallisukupolven saanut Hyundai i20 -mallisto, jota rekisteröitiin 769 kappaletta.

Vuoden yllättäjä

Vuoden positiivinen yllättäjä oli Hyundai Kona, joka nousi Suomen kolmanneksi myydyimmäksi 698 kappaleella. Kona-mallisto on tarjolla bensiinivaihtoehtojen lisäksi hybridinä sekä täyssähköautona. Vuoden 2020 aikana Hyundai Kona Electricin toimintamatka kasvoi 8 prosentilla jopa 484 kilometriin, ja sillä ajettiin uusi ennätys: yhdellä latauksella yli 1 000 km.

Sähköisen liikkumisen edelläkävijä

Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa sähköisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Vuoteen 2025 mennessä Hyundai Motor Group aikoo tarjota 44 sähköistettyä automallia. Hyundai on myynyt vuonna 2020 lähes 60 000 sähköautoa Euroopassa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uudistunut Subaru Outback – ajomukavuus ja SUV-auton kyvyt yhdessä

Vuonna 2015 Suomessa esitelty viidennen sukupolven Outback uudistui nyt päältä ja sisältä. Suurimmat muutokset on kohdistettu neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Uusi Outback eroaa ulkoisesti edeltäjästään keulan osalta. Kuusikulmainen jäähdyttimen säleikkö, ajovalot, etupuskuri ja sivupeilit edustavat uutta suunnittelua. Etusäleikön keskelle on asennettu Subaru-logon alapuolelle eteen kuvaava kamera, ja uuden etupuskurin alempi ritiläosa on aiempaa kapeampi.

Kauko-ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan

Uudistettujen led-ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa kauko- ja lähivaloyksikön ja huomiovalokokonaisuuden. Kauko- ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan. Keulan valokokonaisuutta täydentävät kromireunojen sisälle upotetut sumuvalot.

Uudistuneet sivupeilit – kamera auttaa peruutettaessa

Sivupeilien jalat ovat nyt 20 millimetriä aiempaa lyhyemmät. Peilinkotelon uusi muoto vähentää ilmanvastusta ja ajoviiman ääniä. Apukuljettajan puoleiseen sivupeiliin on upotettu kamera, jonka kuvaa hyödyntämällä kuljettajan on esimerkiksi peruutettaessa helppo seurata ympäristöä.

Viereisellä kaistalla ajavasta ajoneuvosta varoittava huomiovalo on siirretty peilin yläreunasta peilinkotelon sisäreunaan, josta kuljettaja huomaa varoitusvalon paremmin. Etupuskuriin ja sivupeileihin tehtyjen muutosten ansiosta uuden Outbackin ilmanvastuskerroin on 3,2 prosenttia edeltäjäänsä parempi.

Kuljettajaa avustavaa tekniikkaa

Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon. Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä muita komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu.

Lisätietoja Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai i30 N on uuden aikakauden alku

Uusi Hyundai i30 N aloitti ennen näkemättömän aikakauden Hyundain historiassa. Se oli ensimmäinen erittäin suorituskykyisten autojen malliston jäsen. Mallimerkintä N tulee auton syntypaikasta NamYangista, ja samalla se viittaa niin Nürburgringiin kuin shikaanin muotoon, joilla kaikilla on vahva merkitys N-malleille.

Uutuuden ainutlaatuisiin muotoiluelementteihin kuuluvat aggressiiviset etu- ja takapuskurit sekä iso takaspoileri, jotka on sovitettu i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Periaatteen ”muoto seuraa toimivuutta” mukaisesti muotoilijat tekivät läheistä yhteistyötä aerodynamiikan erikoisasiantuntijoiden kanssa määrittääkseen oikean suhteen auton maata vasten painavan voiman sekä ilmanvastuksen välillä. Kaiken tavoitteena oli paras mahdollinen ajokokemus.

Moottorina i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, jonka teho riippuu siitä, kumman paketin autoon valitsee. Vakiopaketissa moottori kehittää 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 – 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Moottorin luonne kertoo Hyundain filosofiasta, missä käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Toisena vaihtoehtona on Performance-paketti, jolloin moottori kehittää samalla käyntinopeudella 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se löytyy vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 700 r/min. Kiihdytysaika on vielä kolme sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,1 s) huippunopeuden ollessa sama 250 km/h.

Uusi i30 N esiteltiin yleisölle syksyllä Frankfurtin IAA autonäyttelyssä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai kasvatti myyntiä – uudet mallit menestystekijänä

Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana rekisteröitiin Euroopassa 270 921 uutta Hyundaita, mikä tarkoittaa 3,6 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Hyundain tärkein menestystekijä on ollut uunituore mallisto, jonka huippuna on keväällä myyntiin tullut uuden sukupolven i30, joka on ollut toistaiseksi saatavissa vain viisiovisena mallina.

Tämän vuoden Neste Rallissa esiteltäviin Hyundai-uutuuksiin kuului täysin uusi i30 Wagon. Auton parhaita valtteja ovat sen miellyttävät sisätilat ja yksi luokkansa suurimpia tavaratiloja. i30 Wagonin lisäksi Neste Rallissa esiteltiin kauan odotettu lataushybridiuutuus IONIQ plug-in.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.



Subaru Levorgille täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystestissä

Subaru_on_test_0004

Törmäyksiä estävällä EyeSight-kamerajärjestelmällä varustettu vuosimallin 2017 Subaru Levorg sai Euro NCAP:n korkeimman mahdollisen turvallisuusluokituksen viisi tähteä.

Saatuaan täydet viisi tähteä Euro NCAP:ltä, uusi Subaru Levorg vahvistaa Subarun merkittävää asemaa kolariturvallisuuden edelläkävijänä. EyeSight–kamerajärjestelmä on mahdollista hankkia lisävarusteena ensi keväänä Suomessa myyntiin tulevaan vuosimallin 2017 Subaru Levorgiin.

Subaru Levorg saavutti huippupisteet kaikissa neljässä kategoriassa; aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus-, jalankulkijaturvallisuus- ja auton turvallisuustukijärjestelmistä.

Subaru Levorg oli varustettu Subarun palkitulla stereokameratekniikkaan perustuvalla törmäyksiä estävällä EyeSight-järjestelmällä. Euroopan, Aasian ja Pohjois-Amerikan puolueettomissa testeissä palkittu EyeSight käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä ja peräänajoja sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä on kehitetty havaitsemaan myös kuolleissa kulmissa liikkuvat ajoneuvot sekä estämään peräänajot.

Lisätietoja Iisalmen Autosompa, myyntipäällikkö Ari Heikkinen puh. 050 339 0362.


Testi vahvistaa: Trianglen hinta-laatusuhde on erinomainen – testissä käytetty nopeus epäilyttää

icelink_pieni

Rengastesteihin erikoistuneen Test World Oy:n tuloksista selviää, että Suomessa suunniteltu Triangle IceLink -nastarenkaan hinta-laatusuhde on erittäin hyvä. IceLink-rengasta verrattiin Nokian Hakkapeliitta 7:ään ja 8:aan Test Worldin Ivalossa sijaitsevassa testikeskuksessa Tuulilasi-lehden toimesta.

Testin mukaan IceLink pärjäsi hyvin lumella kumpaakin Hakkapeliittaa vastaan. Erot olivat pieniä – ja osittain Trianglen hyväksi. Jäällä Triangle suoriutui heikommmin kuin verrokkirenkaat. Huomiota herättävää oli Hakkapeliitta 7:n ja 8:n mitätön ero.

”Triangle käyttäytyy loistavasti lumella kahta markkinoiden parhainta nastarengasta vastaan. Täytyy muistaa tosiasia, että Triangle on huomattavasti edullisempi rengas kuin Nokian Hakkapeliitat 7 ja 8. Kuluttaja voi luottaa siihen, että hän saa rahoilleen vastinetta ostaessaan Trianglet. Jääolosuhteet olivat keinotekoiset. Kysymyksessä oli jäähallinomainen peilijää, jota harvoin löytää todellisissa ajotilanteissa. Tuskin pysyimme itsekään pystyssä jäällä seistessämme”, sanoo Triangle-renkaiden maahantuoja Jukka Heiskanen Vannetukku Oy:stä.

Jarrutustestien lyhyet matkat epäilyttävät

Jarrutustestit tehtiin 25 kilometrin nopeudesta. Vannetukku testasi renkaat aiemmin Syvärin järven jäällä olosuhteissa, jotka vastaavat aidommin todellisia tilanteita maanteillä. Silloin jarrutustestit tehtiin 90 kilometrin nopeudesta, ja tuloksissa oli ainoastaan pieniä eroja.

”Kumpi on relevantimpi turvallisuuden kannalta? Kiihdytys- ja jarrutustestit, jotka on tehty 25 kilometrin nopeudesta, vai 90 kilometrin nopeudella tehty testi, jossa eroja ei juurikaan synny?”, kysyy Heiskanen.

Vannetukku painottaa turvallisuutta. Useimmat rengastestit tehdään 5-25 kilometrin nopeudesta. Vannetukun mielestä ne eivät kuvaa todellista ajotilannetta.

”Normaalissa 90 kilometriä tunnissa tapahtuvassa jarrutuksessa renkaasen kohdistuu eri suuruusluokan voimia kuin 25 kilometrin nopeudessa. Kun testivoittoihin tähtäävillä rengastehtailla on tiedossa, että testeissä käytetään lähes kävelyvauhtia, johtaa se helposti renkaan optimiointiin. Tämä voi johtaa ääritilanteessa turvallisuusongelmaan. Optimointi kohdistuu renkaan rakenteisiin, jotka tarjovat parhaan pidon 25 kilometrin tuntinopeudessa. Mutta kuluttajan jarruttaessa maantievauhdista, kallis ”testivoittaja” ei välttämättä tarjoakaan turvallisuuseroa kuin 25 kilometrin nopeudella”, kertoo Heiskanen.

Vannetukku haastaa testilaitokset käyttämään kuluttajia kiinnostavia nopeuksia. Todellisemmat ajonopeudet veisivät rengaskehitystä eteenpäin ”leikkinopeuksista” kohti aidompia ajotilanteita.

”Autojen kulutustestauksissa kuluttajat ovat saaneet kärsiä testin ja todellisuuden välisistä suurista eroista. Nyt olisi aika karsia ne pois myös rengatesteistä”, sanoo Heiskanen.

Triangle IceLink sai suurta huomiota lehdistössä maahantuonnin alkaessa. Renkaat myytiin loppuun lyhyessä ajassa. Trianglen asiakastyytyväisyys on huomattavan hyvä. Reklamaatioita ei juurikaan ole tullut.

”Testit ovat testejä, ei niissä ikinä voida saavuttaa absoluuttista totuutta. Testausolosuhteet vaikuttavat aina merkittävästi testituloksiin. Kuluttaja on kuitenkin viimekädessä itse paras testaaja. Kyllä Triangle paikkansa on lunastanut hyvien talvirenkaiden sarjassa, varsinkin kun haastajat olivat alansa parhaimmistoa”, sanoo Heiskanen.

Yhteystiedot: Vannetukun asiakaspalvelu puh. 044 040 9500. Sähköposti: myynti@vannetukku.fi.


Americassa kaikki on coolia

Classic white Cadillac at the beach with American flag

Vahva Barzetta America on uutuusvanne amerikkalaisiin muskeli- ja klassikkoautoihin. American muotoilu tuo esille jenkkirautojen erityisluonteen ja kunnioittaa maailman tyylikkäimpien autojen loistokasta menneisyyttä ja nykyisyyttä.

”Amerikkalaisilla autoilla on pitkä ja rikas perinne. Alan harrastajia on ympäri maailmaa erittäin paljon – myös Suomessa jenkkirautojen harrastajat ovat hyvin aktiivisia. Monille harrastajille ongelma on se, etteivät he löydä kohtuuhintaisia ja samalla tyylikkäitä ja laadukkaita vanteita näyttäviin autoihinsa. Barzetta Americassa on voimakasta, itsetietoista, jopa coolia ’Amerikan henkeä’. Painavien amerikanrautojen alle ei voi laittaa mitä tahansa vanteita. Muuten kokonaisuus menee pilalle, ja ehkä vannekin. America korostaa jenkkiautojen ainutlaatuisia piirteitä. Se on klassisen kaunis. Samalla se edustaa rentoa ja itsevarmaa asennetta. Vanteen hinta on edullinen. Ulkonäkö ja hinta ovat tärkeimpiä tekijöitä vannekaupassa”, sanoo Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Barzetta Americassa on tarjolla kolme erilaista värivaihtoehtoa sekä kahta eri leveyttä. Värit ovat Silver LipPolish, Titanium LipPolish ja Chrome. Kokovalikoima kattaa 15-18-tuumaiset koot, jotka sopivat useimpiin amerikkalaisiin autoihin.

”Vannetukku on Barzetta-vanteiden maahantuoja jo useiden vuosien ajan. Asiakkaat ovat kertoneet, että Barzettan hinta-laatusuhde on markkinoiden parhaimpia. Tämä näkyy myös America-uutuudessa. Olemme tilanneet vannetta ison erän varastoon. Vaikka kuluttajat ovat nykytilanteessa varovaisempia rahankäytön suhteen, uskomme, että Barzetta America löytää tiensä amerikkalaisten autojen omistajien sydämeen. Komea vanne ja edulliseen hintaan. Se on siinä. Varsinkin Ruotsissa amerikkalaisten autojen harrastajia on paljon, joten siellä kysyntää riittää varmasti”, sanoo Heiskanen.

Yhteystiedot: Vannetukun asiakaspalvelu puh. 044 040 9500. Sähköposti: myynti@vannetukku.fi.


Uusi nastarengas siivitti Vannetukun kasvua – markkinaosuus nyt 10 prosenttia

vannetukku_header

Renkaiden ja vanteiden maahantuojan vannetukku.fi Oy:n renkaiden myynti kasvoi vuonna 2015 lähes 23 prosenttia. Yhteensä renkaita myytiin 230 000 kappaletta. Yrityksellä on nyt 10 prosentin markkinaosuus henkilöauton renkaissa Suomessa.

Vannetukun euromääräinen myynti nousi 18,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisesti renkaiden myyntiä siivitti Suomessa suunniteltu uusi Triangle- nastarengas, jonka ensimmäinen erä myytiin loppuun ennätysajassa. Tänä vuonna Trianglen myynnin uskotaan kipuavan ennätyslukemiin, kun markkinoille tulee merkin kesärengasversiot.

”Meillä oli erittäin hyvä ja onnistunut vuosi. Kun renkaiden myyntivolyymi kasvaa, voimme alentaa entisestään hintojamme. Alensimme hintoja jo viime vuonna, ja se tuotti hyvän tuloksen. Rakennamme Kouvolaan uutta huippumodernia varastoa sekä pakkauslinjaa, jotka tehostavat ja nopeuttavat jakelua. Kun tehokkuus lisääntyy, kuluttajat hyötyvät edullisemmissa hinnoissa. Hinta ja laatu ovat tärkeimmät kilpailuvalttimme ankarasti kilpailuilla rengasmarkkinoilla – sekä tietysti asiantunteva palvelu, johon olemme palkanneet lisää ammattitaitoista henkilökuntaa”, sanoo Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Rengaskoneissa ja nostimissa Vannetukulla on vankka asema Suomessa. Niiden kappalemääräinen myynti kasvoi 30,5 prosenttia vuonna 2015. Vannetukun nettisivuilla käy vuosittain hieman yli kolme miljoonaa kävijää.

”Vuonna 2016 suurin kasvu tulee nastarenkaista. Toki muissakin renkaissa on odotettavissa hyvää myyntiä, mutta nastarenkaiden ylivoima on tosiasia. Aloitimme massiivisen markkinoinnin viime vuonna ulkomailla, ja myynti kasvaa esimerkiksi Ruotsissa 100 prosenttia joka kuukausi”, jatkaa Heiskanen.

Yhteystiedot: Vannetukun asiakaspalvelu puh. 044 040 9500. Sähköposti: myynti@vannetukku.fi.