Autosompa uutiset

Hyundai i20:lle Vuoden Yritysauto 2021 -palkinto Saksassa

Kunnianosoituksen myönsi saksalainen alan erikoislehti Firmenauto. Kaikkiaan 165 yritysautoilun ammattilaista, alaan keskittynyttä journalistia ja yritysautopäällikköä kutsuttiin antamaan äänensä maalis-toukokuussa 2021. Voittajat valittiin 20:ssa luokassa, joissa kaikissa nimettiin kokonaiskisan voittaja sekä paras tuontiauto. Hyundai i20 jatkoi vuosina 2015 ja 2016 saavuttamaansa menestystä ja varmisti itselleen kolmannen voiton luokassa Kompaktit tuontiautot.

Kolmannen sukupolven Hyundai i20:ta, joka jo viime vuonna voitti Kultainen Ohjauspyörä -palkinnon luokassa Enintään 25 000 euroa maksavat autot, luonnehtii moderni liitettävyys ja turvallisuusteknologia.Autossa on mm. laaja valikoima Hyundain edistyksellisiä SmartSense-turvallisuusvarusteita, kuten kaistallapysymisavustin (LFA, Lane Following Assist) ja kaistallapitoavustin (LKA, Lane Keeping Assist), automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA, Forward Collision-Avoidance Assist) jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, kaukovaloavustin (HBA, High Beam Assist) sekä älykäs nopeusrajoitusavustin (ISLA, Intelligent Speed Limit Assist). Monia uuden i20:n turvallisuusvarusteista on aiemmin totuttu näkemään vain suuremmissa autoluokissa.

Moottorivalikoima sisältää Suomen mallistossa kaksi bensiinimoottoria, joista 1,0 TGDi-vaihtoehto on varustettu taloudellisuutta painottavalla 48 voltin kevythybriditeknologialla. Kolmen varusteluvaihtoehdon (Fresh, Comfort ja Style) lisäksi uusi i20 on saatavana myös N Line -versiona, jossa on useita urheilullisia yksityiskohtia sekä matkustamossa että ulkomuodoissa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai i10 pitää arvonsa parhaiten – voitti arvostetun vertailun jo toistamiseen

Hyundai i10 on voittanut saksalaisten Auto Bild -lehden ja Schwacke GmbH -analyysiyrityksen toteuttaman ”Value Champion”-palkinnon. Vertailun mukaan Hyundai i10 pitää arvonsa parhaiten A-segmentin autoista. Hyundai i10 voitti ”Value Champion”-palkinnon myös vuonna 2020.

Hyundai i10 saavutti viime vuoden tapaan kultasijan kompaktien A-segmentin automallien joukossa napaten arvostetun ”Value Champion 2021”-tittelin. Hyundai i10 pitää luokassaan parhaiten arvonsa.

Asiantuntijat arvioivat, että uuden Hyundai i10:n jäännösarvo on neljän vuoden ja 11 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen 56,86 prosenttia uuden auton arvosta. Saksan automarkkinoilla Hyundai i10 on yksi johdonmukaisimmin arvonsa säilyttävistä automalleista, tehden siitä haluttavan vakiintuneiden kilpailijoiden joukossa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Täysin uusi Hyundai BAYON kurvaa kaupunkeihin ja kylille

Täysin uusi Hyundai Bayon on kompakti B-segmentin crossover, joka on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoille. Uutuus on 1 490 mm korkea, 1 775 mm leveä ja 4 180 mm pitkä. 2 580 mm:n akseliväliin saadaan tarjottua matkustajille väljän mukavat sisätilat. Maavaraa on 165 mm. Tavaratilaa Bayon tarjoaa voimalinjasta riippuen mukavat 411-321 l, takaistuin alastaitettuna 1 250 – 1 160 l.

Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.

Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta.

Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoina on tarjolla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT), 100-hevosvoimainen 1,0 litran T-GDI-moottori yhdistettynä joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon sekä malliston huipulla 1,0 T-GDI -moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.

Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.

Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.

Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uuden Hyundai i30 N -mallin tuotanto käynnistyi Euroopassa

Uuden Hyundai i30 N:n tuotanto on käynnistynyt Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) -autotehtaalla Tsekissä. Uusi design korostaa dynaamista suorituskykyä ja maksimaalista ajonautintoa. Malliin on saatavana ensimmäistä kertaa märkätyyppinen 8-vaihteinen N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto.

Uusi i30 N perustuu edeltäjänsä menestyselementteihin, joihin on kehitetty uusia ominaisuuksia sekä uutta tekniikkaa, jotta ajokokemus olisi mahdollisimman hauska. Uusi i30 N liittyy i30-sarjan viisiovisen viistoperämallin, Wagon- ja Fastback-korityyppien sekä uusien Tucson- ja Kona Electric -mallien kanssa samalle tuotantolinjalle.

Hyundai i30 N -mallin virkistävä ja uniikki design korostaa auton suorituskykyä. Uutta asennetta kuvaa keulan aggressiivinen säleikkö, uudet led-ajovalot, joissa on V-muotoiset päiväajovalot sekä ajovalojen mustat kehykset. Uusi musta takaspoileri sekä siihen upotettu kolmionmuotoinen jarruvalo sekä auton takaosan diffuusoriin integroidut kaksi isoa pakoputkea täydentävät urheilullisen kokonaisuuden.

i30 N -malliin on ensimmäistä kertaa saatavana märkätyyppinen 8-vaihteinen N DCT -kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Uusi vaihteisto on suunniteltu tarjoamaan kuljettajalle manuaalivaihteistosta tutun kiehtovan kokemuksen automaattivaihteiston mukavuudella, joka soveltuu niin arkiajoon kuin moottoriradoille.

Uusi i30 N on saatavana 2,0-litran turbomoottorilla varustettuna sekä Hatchback- että Fastback-korityyppeinä. Suomen mallistossa autot ovat 280-hevosvoimaisia ja varustetut N DCT -automaattivaihteistolla. Mallin huippunopeus on jopa 250 km/h. N DCT -vaihteistolla uutuus kiihtyy Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla 0-100 km/h 5,4 sekunnissa.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


IONIQ 5 -täyssähköauton myynti alkaa Suomessa

Ioniq 5:n edistyksellinen muotoilu poikkeaa siitä, mitä tavallisesti sarjatuotantoautoissa on totuttu näkemään. Hyundain ensimmäinen, puhtaasti sähköautoille kehitetty perusrakenne E-GMP on tarjonnut suunnittelijoille uutta vapautta. Sähköauton lataamisen esteitä Ioniq 5 taklaa ultranopealla pikalatausmahdollisuudella − auton voi ladata 80 %:n varaustasoon alle 18 minuutissa. Ioniq 5 kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa ja kuljettaa jopa 481 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-mittaustavan mukaan.

Ensimmäiset Suomeen saapuvat autot on varustettu First Edition Launch Packilla, joka sisältää Style-varusteiden lisäksi 44 tuuman lisätyn todellisuuden AR HUD -tuulilasiheijastusnäytön, projektiotyyppiset led-kauko- ja -lähivalot, ulkopuolen Premium -somisteet, sähköiset lapsilukot Safe Exit -avustimella, Bose Premium -äänentoistojärjestelmän 7 kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella, etu- ja takapysäköintitutkat PDW (Parking Distance Warning) sekä ekologisesti prosessoidulla nahalla ja kierrätetyllä kuidulla verhoillut istuimet. Launch Edition -version hinta on 53 985 euroa.

Style-varustetaso

Jo Style-varustetaso on erittäin kattava sisältäen mm. älykkään vakionopeudensäätimen SCC (Smart Cruise Control) Stop & Go -toiminnolla, valmiuden ultranopealle 800 V:n pikalataukselle, 12,3 tuuman digitaalisen mittariston ja 12,3 tuuman navigaatiojärjestelmän On Board Live -palveluilla, uuden Bluelink® -telematiikkapalvelun, uuden moottoritieajoavustimen HDA II, sähkötoimisen tavaratilan avaustoiminnon sekä tehokkaan ulkoisen virran ulosottotoiminnon V2L (Vehicle to Load) suko-adapterilla. Uutuuden turvallisuusvarusteluun on myös kiinnitetty huomiota: IONIQ 5 tarjoaa peräti 28 Hyundai SmartSense -turvallisuusvarustetta, joista viisi on täysin uusia. Ioniq 5 -mallin Style-varustetason hinta alkaa 49 990 eurosta (73 kWh 217 hv).

Premium-varustetaso

Premium-varustetasoon kuuluu lisäksi mm. projektio-tyyppiset kaksois-led-ajovalot, sähköisesti eteen ja taakse siirtyvät takaistuimet, Relaxation-etuistuimet viilennystoiminnolla, ekologisesti prosessoidut nahkaistuimet, 44 tuuman lisätyn todellisuuden AR HUD -tuulilasiheijastusnäytön sekä katvealueen ja 360°:n kamerajärjestelmät. Ioniq 5 -mallin Premium-varustetason hinta alkaa 54 990 eurosta (73 kWh 217 hv).

Ensimmäisiä täysin uusia Ioniq 5 -täyssähköautoja odotetaan saapuvaksi Suomeen elokuussa 2021. Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Kysytty IONIQ 5 saa hinnat 20.5.

Ennätyskysynnän kerännyt Hyundain odotettu sähköinen uutuus, Ioniq 5, saa hinnat toukokuun 20. päivä. Ensimmäisten Suomeen saapuvien autojen kattava varustelu vastaa suomalaisten toiveisiin. Launch Edition -erässä on vakiovarusteena mm. laadukas BOSE-äänentoistojärjestelmä ja ensimmäistä kertaa Hyundailla saatavilla oleva, lisättyä todellisuutta hyödyntävä HUD-tuulilasinäyttö, joka muuntaa koko tuulilasin isoksi näytöksi. Ensimmäiset Suomeen saapuvat autot ovat takavetoisia. Mallisto laajenee myöhemmin myös nelivetoisiin versioihin.

Auton sisätilat tarjoavat ennen kokematonta muunneltavuutta. Universal Island -keskikonsolia voi liu’uttaa, ja etupenkkien selkänojat taittuvat alas siten, että autossa on mahdollista vaikka nukkua mukavasti levähdyspaikalla. Selkänojien paksuutta on ohennettu 30 %, mikä tarjoaa enemmän tilaa takapenkille.

Monet osat sisustuksesta, kuten istuimet, niskatuet, ovenkahvat, lattia ja kyynärtuet ovat ympäristökuorman pienentämiseksi valmistettu kestävästi tuotetuista materiaaleista kuten kierrätetyistä PET-pulloista, kasvi- ja villakuiduista, kasvipohjaisilla aineilla käsitellystä nahasta ja kasvipohjaisista maaleista.

Kaikissa Ioniq 5 -malleissa on vakiovarusteena V2L-tekniikka (Vehicle-to-Load) eli sähkön ulostulo, joka mahdollistaa auton käyttämisen virtalähteenä muille sähkölaitteille tai jopa toiselle sähköautolle. V2L-toiminto tarjoaa enintään 3,6 kW tehoa, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana.

Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen loppukesästä 2021. Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Never just drive ‒ Hyundain N-brändi uudistuu ja -mallisto kasvaa

Kona N -mallin maailmanensiesittelyn yhteydessä 27.4.2021 Hyundai esitteli myös N-brändin uuden sloganin Never just drive. N-brändin tehtävänä on ylittää suorituskyvyn rajat turvallisesti, ja kertoa kuljettajille, kuinka hauskaa ajaminen voi olla. Uusi slogan tiivistää N-ajattelutavan ja -hengen hyvin yhteen: ”Tee enemmän kuin vain ajat. Nauti jokaisesta sekunnista”.

N-brändin tulevaisuus tuo lisää kiinnostavia uusia aluevaltauksia, sillä Hyundai Motor aikoo viedä menestyksekkään tuotemerkkinsä myös sähkö- ja vetyautojen maailmaan. Tekniikat ovat jo saatavilla ‒ Hyundain sähköautoille suunniteltu E-GMP-alustarakenne tarjoaa siihen joustavasti mahdollisuuksia. Vetykäyttöisen urheiluauton konseptin Hyundai esitteli jo vuonna 2015 N 2025 Vision Gran Turismo -polttokennokonseptiautossaan.

Vuoden 2013 jälkeen N-brändi on rakentanut voittavan tuotteen sekä N-sarjan tuotantoautomallistoon että tehdas- ja asiakastasoilla rallin MM- ja vakioautojen TCR-sarjoihin. Yhdessä Hyundai Motorsportin kanssa N-tuotemerkki on kerännyt ykköstiloja ja mestaruuksia useissa sarjoissa. Hyundai haluaakin sitoutua vahvasti myös suorituskykyisiin, tulevaisuuden moottoriurheiluun suunniteltuihin, sähköisiin kilpa-autoihin.

Kaikki suorituskykyiset N-mallit ovat Namyangissa sijaitsevan Hyundain tutkimus- ja kehityskeskuksessa työhönsä intohimoisesti suhtautuvien asiantuntijoiden ja insinöörien suunnittelemia. N-sarjan autojen kehitystyö ja perusteellinen testaus suoritetaan Saksan Nürburgringillä, joka on yksi maailman vaativimmista kilparadoista. Tämän huolellisen prosessin avulla N-tekniikka on hienosäädetty tuotantoon. Tuotemerkin N-symboli onkin saanut nimensä Namyangista ja Nürburgringistä.

Hyundai Motor kasvattaa N- ja N Line-mallisarjaansa 18 uudella automallilla vuoteen 2022 mennessä. Kaikkien autoharrastajien tarpeiden täyttämiseksi uusia N- ja N Line -malleja aiotaan esitellä jokaisessa kokoluokassa ja myyntisegmentissä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uusi Subaru Outback: SUV-luokan edelläkävijän kuudes sukupolvi

Kun Subaru lanseerasi 1990-luvun puolivälissä uuden Outback-mallin, se merkitsi kokonaan uuden autoluokan syntyä. Idea oli yksinkertaisen nerokas. Rakentamalla Subaru Legacy STW:lle korkeamman maavaran, alustan sekä pyöränkoteloiden suojaukset sekä seikkailunhaluisen ja karismaattisen ulkonäön, Subaru loi markkinoille uudenlaisen SUV-luokan.

Uutta muotoilua

Vaikka kuudennen sukupolven Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä. Auton kaikki valot ovat led-valoja. Ajovalojen C-muotoa, joka symboloi bokserimoottorin vastakkaisia mäntiä, on korostettu ja selkeytetty: päivänvalo ja suuntavalot ovat nyt rinnakkain samassa valoumpiossa.

Ajovalot ovat bi-led -tyyppiä. Automaattiset kaukovalot ovat mukautuvia ja ne eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä. Lisäksi ajovalot kääntyvät ja noudattavat ohjauspyörän liikkeitä mutkittelevilla teillä.

Lisäsenttejä joka suuntaan

Outback rakentuu uudelle Subaru Global Platform (SGP) -alustalle. Perusrakenteen vääntöjäykkyys on kaksi kertaa edeltäjäänsä parempi ja se parantaa merkittävästi koriturvallisuutta sekä ajomukavuutta.

Uusi Outback kasvoi joka suuntaan. Se on viisi senttimetriä pidempi (4870 mm), kolme senttimetriä leveämpi (1875 mm) ja seitsemän senttimetriä korkeampi (1675 mm). Auton maavara on kohonnut 20 sentistä 21,3 senttiin. Auton akseliväli on pysynyt muuttumattomana.

Lisäsentit on hyödynnetty ensisijaisesti matkustamoon. Takaistuimella on jalka- ja polvitilaa enemmän. Tila takaistuimella on kolme senttiä leveämpi, siksi myös hartia- ja istuintilaa on aiempaa enemmän.

Huipputurvallisuus vakiona

Subarun viisitoista vuotta sitten Japanissa esittelemä stereokameratekniikkaan perustuva kuljettajaa avustava EyeSight -järjestelmä asetti uuden standardin turvallisuusajattelulle. Kenelläkään ei ollut olemassa järjestelmää, joka ”näki” yhtä pitkälle, reagoi yhtä nopeasti ja joka pystyi tarvittaessa pysäyttämään auton myös suuremmilla nopeuksilla.

Neljä varustetasoa

Uutta Outbackia on saatavana neljänä versiona – Adventure, Limited, Touring ja Field. Kuten Subarulla on tapana, kaikki tärkeimmät tekniikat, mukavuusvarusteet ja 18-tuuman kevytmetallivanteet kuuluvat perusversiosta alkaen auton vakiovarustukseen.

Ohjaamon suuret lasi-ikkunat ja kapeat pilarit takaavat Outbackille luokkansa parhaan kokonaisnäkyvyyden ja tekevät ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa. Ympäristön täydellinen hallinta sekä loogisesti sijoitetut ja helposti luettavat ajonhallintalaitteet ovat Subarun erityispiirteitä ja tekevät autoistamme erityisen turvallisia.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


SUV-mallien kysyntä kasvaa: Uusi Kona, täysin uusi Tucson ja uusi Santa Fe tarjoavat uusia sähköisiä voimalinjoja

-Eräs vahvimmista trendeistä Suomen ja Euroopan automarkkinoilla on ollut SUV-kaupunkimaasturien kysynnän kasvu

-Hyundai on yksi johtavista tulevaisuuden sähköisen liikkumisen tekijöistä, ja sillä on monipuolisin sähköisten voimalinjojen tarjonta

-Merkki on nyt esitellyt sähköistä teknologiaa koko SUV-mallistoonsa

-Hyundain SUV-valikoimaan kuuluvat uusi Santa Fe, täysin uusi Tucson ja uusi Kona, mallistoon liittyy alkukesästä myös täysin uusi Bayon

SUV-mallit ovat yksi sekä Suomen että Euroopan suurimmista autotrendeistä, ja luokan nopean kasvun odotetaan jatkuvan. Hyundai on vahva toimija näillä markkinoilla uuden Konan, täysin uuden Tucsonin ja uuden Santa Fen kanssa. Myös upouusi B-SUV-crossover Bayon tulee markkinoille tänä vuonna.

Syitä crossover-SUVien suosion kasvuun Euroopassa

SUV-mallit ovat erittäin houkuttelevia eurooppalaisille kuljettajille, koska ne tarjoavat rouhean ulkonäön ja klassiselle maastoautolle ominaisen istumakorkeuden, sekä siten hyvän näkyvyyden autosta ulos. Maavara, monipuolisiin tarpeisiin vastaavat tilat, vetokyky sekä laajat voimalinja-, vaihteisto- ja vetotapavaihtoehdot tarjoavat ratkaisun useisiin erilaisiin käyttötarpeisiin.

Varsinkin kompaktien B-SUV-mallien käyttökustannukset ovat lähellä perinteistä kaupunkiautoa pienten ja taloudellisten moottorien ansiosta. Tämä tekee niistä edullisempia ja antaa ostajille enemmän valinnanvaraa. Suuremmat SUV-mallit tarjoavat enemmän kuljetuskapasiteettia.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Subarun huipputurvallisuus on taas todistettu

Subaru on maailman ainoa autonvalmistaja, joka voi ylpeillä sillä, että yhtiön kaikki automallit ovat viimeisen vuosikymmenen aikana luokiteltu luokkiensa turvallisimmiksi autoiksi.

Saavuttaakseen IIHS:n myöntämän TSP-tunnustuksen, automallin on saavutettava törmäystestistä korkein tulos testin jokaisella kuudella eri osa-alueella. Vuoden 2013 jälkeen Subaru-malleille on myönnetty peräti 52 TSP- tunnustusta, mikä on enemmän kuin yhdelläkään muulla autonvalmistajalla maailmassa.

Euroopassa myytävien Subaru-mallien IIHS-tulokset ovat vakuuttavat:

• Subaru XV: 10 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

• Subaru Outback: 13 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

• Subaru Forester: 15 vuotta peräkkäin TSP-tunnustus.

– Olemme ylpeitä näistä upeista tuloksista. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme autoja, jotka tarjoavat markkinoiden parhaan turvallisuuden, maksimaalisen mukavuuden ja parhaan vastineen rahalle, sanoo Subaru Swedenin myyntijohtaja Filip Frennby.

Kuva: Creative Commons.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.