Autosompa uutiset

Hyundai Motorsport viidellä WRC-autolla Rovaniemelle

Kahden edelliskauden valmistajien maailmanmestaritalli Hyundai Motorsport lähtee napapiirille taistelemaan Rovaniemen MM-rallin voitosta. Kauden toinen rallin MM-osakilpailu on sarjassa uusi ja samalla sarjan ainoa talviralli. WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari Jari Huttunen aloittaa uuden kilpailukautensa Rovaniemeltä. Huttunen kilpailee rallissa Hyundai Motorsport N -tiimin WRC2-luokan Hyundai i20 R5:lla.

Kahden edelliskauden valmistajien maailmanmestaritalli Hyundai Motorsport lähtee napapiirille taistelemaan Rovaniemen MM-rallin voitosta. Kauden toinen rallin MM-osakilpailu on sarjassa uusi ja samalla sarjan ainoa talviralli, joka tuo jokaiselle rallitallille omat haasteensa.

Hyundain tehdastiimissä Hyundai i20 Coupe WRC -autoja Rovaniemellä ajavat Thierry NeuvilleMartijn Wydaeghe, Ott TänakMartin Järveoja sekä Craig BreenPaul Nagle.

Lisäksi Hyundain asiakastiimin Hyundai 2C Competitionin i20 WRC-autoilla rallissa nähdään toisen polven ralliautoilijat Pierre-Louis LoubetVincent Landais sekä Oliver SolbergSeb Marshall.


Hyundai IONIQ 5 määrittelee uudelleen sähköisen liikkumisen

ONIQ 5, täysin sähkökäyttöinen, keskikokoinen CUV (Crossover Utility Vehicle) on esitelty virtuaalisessa maailmanensiesittelyssä. Sen uudenlainen suunnittelu ja muotoilu ovat mahdollisia Hyundai-konsernin sähköautoille kehitetyn uuden E-GMP-alustarakenteen ansiosta.

  • Auto muistuttaa Hyundai Ponyn, Hyundain ensimmäisen tuotantoauton, rohkeasta asenteesta jo 45 vuotta sitten ja viitoittaa tietä autoilun seuraavalle 45 vuodelle.
  • Sähköautoalustan ansiosta autolla on ainutlaatuiset mittasuhteet ja jopa 3 000 millimetrin akseliväli.
  • Auton sisusta tuo mukavuuden ja käytettävyyden uudelle tasolle ‒ tasainen lattia ja Universal Island -keskikonsoli mahdollistavat uudenlaisia sisätilaratkaisuja.
  • Auto heijastelee Hyundain sitoutumista kestävään kehitykseen käyttämällä ympäristöystävällisiä materiaaleja ja luonnon inspiroimia värejä.
  • Uutuus tarjoaa mahtavan suorituskyvyn ja erittäin nopean suurteholatauksen 400 ja 800 voltin teknologioilla.
  • IONIQ 5 tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa virtalähteenä (Vehicle-to-Load, V2L) tavallisille sähkölaitteille.

Hyundai Motor Company on julkistanut maailmanensiesittelyssä täysin uuden IONIQ 5 -sähköauton: keskikokoisen crossoverin (CUV). IONIQ 5 on ensimmäinen uuden täyssähköisen IONIQ-tuoteperheen malli.

IONIQ 5 rakennetaan Hyundain uuden sähköautoja varten kehitetyn E-GMP-alustan (Electric-Global Modular Platform) päälle. Tämä mahdollistaa ainutlaatuiset mittasuhteet, kuten erittäin pitkän akselivälin, uudenlaisen sisustuksen sekä mahtavan suorituskyvyn ja erittäin nopean suuritehoisen latauksen. Lisäksi alusta tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa virtalähteenä (V2L, Vehicle-to-Load), kehittyneet liitettävyystoiminnot sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) tarjoten uudenlaisen autoilukokemuksen.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Jari Huttunen WRC2-luokan MM-sarjaan Hyundailla

WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari Jari Huttunen ajaa kaudella 2021 Hyundai Motorsport N-tiimin riveissä WRC2-luokkaa Oliver Solbergin ja Ole Christian Veibyn tallikaverina Hyundai i20 R5-autolla. Suomalaiskuljettajan kausi alkaa historian ensimmäisessä Suomessa ajettavassa MM-talvirallissa Arctic Rally Finlandissa Rovaniemellä.

Napapiirin lumiset ja jäiset tiet tarjoavat Huttuselle sekä hänen kakkosohjaajalleen Mikko Lukalle erinomaisen mahdollisuuden todistaa vauhtinsa WRC2-luokan MM-tasolla. Kaksikon tavoitteena on toistaa viime vuonna Ruotsin MM-rallissa nähty kärkikamppailu, joka WRC3-luokassa päättyi Huttusen voittoon ja rallin nopeimpana R5-autona yleiskilpailun kymmenenteen sijaan.

Huttusella on jo urallaan kolme MM-tason WRC2 -palkintopallisijoitusta, joista viimeisin Hyundai i20 R5:lla vuonna 2019 Suomen MM-rallissa saavutettu kakkossija. Lapin MM-rallissa Hyundai Motorsport N-tiimissä R5-autoilla kilpailevat Huttunen sekä Veiby, kun tiimin kolmas kuljettaja Solberg ajaa rallissa Hyundain yksityistiimin WRC-autoa. Rovaniemellä ajetusta Arctic Lapland -rallista Huttusella on yhden kilpailun kokemus vuodelta 2015.

Hyundain tavoitteena on myös, että Huttunen, Veiby ja Solberg ovat ensimmäisten joukossa kilpailemassa Hyundain uudella i20 N Rally2-autolla, kun se ensi kesänä luokitellaan. Jokainen WRC2-miehistöistä osallistuu myös uuden ralliauton kehitystyöhön seuraavien kuukausien aikana.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Tyylikäs ja yksilöllinen täysin uusi Hyundai Bayon

Hyundai on julkaissut ensimmäiset kuvat täysin uudesta B-segmentin kompaktista SUV-mallistaan. Uutuus kantaa nimeä Hyundai Bayon. Kuvat antavat viitteitä edistyneestä teknologiasta ja selkeistä linjoista. Hyundai Bayon edustaa valmistajan Sensuous Sportiness -muotokieltä, joka yhdistää tunteisiin perustuvia arvoja innovatiivisiin muotoiluratkaisuihin.

Hyundai Bayonin yksilöllinen valoarkkitehtuuri koostuu viirun muotoisista päiväajovaloista ja erillisistä ajovaloista. Uutuuden etuosan mittainen ilmanottoaukko yhdessä päiväajovalojen kanssa antavat autosta leveän vaikutelman. Niin ikään leveä etusäleikkö avautuu auton alaosaa kohti vahvistaen uutuusmallin voimakasta ilmettä.

Auton takaosassa huomio kiinnittyy nuolen muotoisiin takavaloihin, jotka on yhdistetty toisiinsa ohuella punaisella valonauhalla. Takavalot on sijoitettu kauas toisistaan auton sivuille, mikä lisää visuaalista vaikutelmaa auton leveydestä ja tekee auton takaosan ilmeestä tyylikkään ja erottuvan.

Hyundai Bayon saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2021. Lisätietoja uutuudesta julkaistaan lähiviikkoina.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Katso ensimmäiset kuvat täysin uudesta Hyundai IONIQ 5 -täyssähköautosta

Hyundai on tänään julkaissut ensimmäiset kuvat odotetusta täysin uudesta Ioniq 5 -mallista. Uutuus on keskikokoinen CUV ja se on Hyundain uuden, pelkästään täyssähköautoihin keskittyvän, IONIQ-brändin ensimmäinen automalli.

Ioniq 5 on Hyundai-konsernin ensimmäinen automalli, joka toteutetaan täysin uudelle Electric-Global Modular Platform (E-GMP) -täyssähköautoalustalle. Innovatiivinen E-GMP-alusta on tarkoitettu yksinomaan seuraavan sukupolven akkukäyttöisille sähköautoille, ja sen voidaan katsoa aloittavan Hyundain uuden puhtaan liikkuvuuden aikakauden.

Täysin uuden Ioniq 5 -mallin keulalla ovat pikselimäiset ”Parametric Pixels” -valot, jotka antavat myös viitteitä auton sisällä olevaan digitaaliseen tekniikkaan. Uutuuden muotoilu on erottuva, puhdaslinjainen ja huipputekninen. Ilmanvastuksen pienentämistä ajatellen suunnitellut 20 tuuman vanteet toistavat Parametric Pixel -designteemaa, ja ovat samalla Hyundain kaikkien aikojen suurimmat sähköautolle suunnitellut vanteet.

Auton sisällä on käytetty ympäristöystävällisiä materiaaleita, mikä kuvastaa Hyundain sitoutumista tarjoamaan asiakkailleen uusia ympäristöystävällisiä ja kehittyneitä liikkumisratkaisuja.

Täysin uusi Ioniq 5 saa maailman ensi-iltansa online-tapahtumassa helmikuussa 2021.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


UUSI SUZUKI SWACE valloittaa sydämet

Tyylikäs ja monikäyttöinen Suzuki Swace valloittaa sydämet. Tilava farmariauto on myös ympäristön huomioon ottava itselataava hybridi. Edistyksellinen hybriditekniikka varmistaa, että liikkuminen on miellyttävää ja polttoaineenkulutus sekä sen myötä hiilidioksidipäästö pysyy aina alhaisena.

Menevän näköinen ja urheilullinen

Dynaaminen ja urheilullinen – Swace on näyttävä jokaisesta suunnasta. Swacen keulaan urheilullista ilmettä tuovat moderniin tyyliin sopivat LED-ajovalot, joiden alapuolella on suuri hunajakennomainen jäähdyttäjän säleikkö. Sumuvalot ovat alhaalla kulmissa korostamassa auton leveyttä ja tukevaa otetta tiestä. Muotoilussa ei ole ajateltu vain auton ulkonäköä, vaan samalla on pyritty erittäin alhaiseen ilmanvastukseen.

Nousevan ikkunalinjan sekä voimakkaasti taaksepäin virtaavan sivuprofiilin ansiosta Swacen sivuprofiili on dynaaminen ja voimakas. Tavarankuljetuksen mahdollisuuksia monipuolistavat vakiovarusteisiin kuuluvat kattokiskot on integroitu huomaamattomasti kattoon. Sivulta katsottuna kokonaisuuden viimeistelevät hienostuneet 16-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Kuten jo Swacen sivuprofiili antaa ymmärtää, siinä on paljon tilaa niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen. Lähtökohtana on 2,7 metrin akseliväli, joka on melkein samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Kun kori on 4,655 metrin pituinen, niin matkustajille on saatu suunniteltua mukavat oltavat. Pitkittäissuunnassa etu- ja takaistuimien väli on 0,928 metriä. Käytännössä se tarkoittaa, että takana jalkatilat kuuluvat parhaiden joukkoon tässä autoluokassa ja ne kilpailevat myös suurempien automallien kanssa.

Miellyttäviä kilometrejä – helppoa ajamista

Ajamista helpottaa portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Lisäksi Swace lähtee hybriditekniikan ansiosta liikkeelle äänettömästi sähköllä. Polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai voimakkaammin kiihdytettäessä. Voimaa on riittävästi leppoisaan liikkumiseen.

Swacen ajettavuus on kehitetty täsmälliseksi, minkä ansiosta matkustusmukavuus on korkealla tasolla. Matala kori ja muun muassa ajoakun sijoittaminen takapenkin alle pudottavat painopisteen hyvin alas. Sen ansiosta korin kallistelu on vähäistä ja meno vakaata.

Jousitus on säädetty hyvään tasapainoon mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden suhteen. Edessä on joustintuet ja takana on tavallista hienompi ratkaisu eli kaksoistukivarret. Lisäksi Swacessa on aktiivinen kääntymisavustaja (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Subaru säilyttää arvonsa edelleen parhaiten

Henkilöautojen jälleenmyyntiarvon kehitystä tutkiva amerikkalainen ALG (Automotive Lease Guide) on nimittänyt Subarun jo kahdeksatta kertaa parhaiten jälleenmyyntiarvonsa säilyttäväksi autonvalmistajaksi.

ALG (Automotive Lease Guide) on TrueCar Inc. analyysiyksikkö, joka tutkii uusien autojen jälleenmyyntiarvon kehitystä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. ALG on kerännyt jo 50 vuoden ajan henkilöautojen hintadataa. Yksikkö ottaa joka vuosi seurantaan noin 2 500 eri henkilöautomallia ja se palkitsee kolmen vuoden seurantajakson jälkeen vuosittain prosentuaalisesti vähiten arvoaan menettäneet automallit. ALG:n palkinnot on jaettu vuosittain vuodesta 2010.

Subaru on voittanut autonvalmistajille myönnetyn Brand Residual Value Award – kokonaisvoiton nyt kahdeksan kertaa. ALG:n tutkimuksessa Subaru-malleista Subcompact Utility -luokassa voittajaksi nousi Subaru Crosstrek (XV), Compact Utility -luokassa Subaru Forester, Compact -luokassa Subaru Impreza ja Sport Car -luokassa Subaru WRX. ALG on myöntänyt Subarulla jo yhteensä 46 ykköstilaa eri segmenteissä.

Subaru Nordic Ab:n myyntijohtaja Filip Frennby muistuttaa, että myös ruotsalaistutkimukset osoittavat, että Subarulla on yksi alan parhaista jälleenmyyntiarvoista.

– Koska auton arvonalennus on suurin yksittäinen erä autojen kustannuksissa, Subaru on auton ostajalle kokonaisedullinen valinta. Tämä on myötävaikuttanut siihen, että Subarun omistajat ovat muun muassa Ruotsissa tyytyväisimmät auton omistajat.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundain vuosi 2020 oli menestys – yllättäjänä Hyundai Kona

Vuosi 2020 oli Hyundailla uusien tuotelanseerausten ja sähköistyvien voimalinjojen aktiivinen vuosi. Viimeisen 18 kuukauden aikana Hyundai on uudistanut yli 90 prosenttia Euroopan Hyundai-mallistostaan. Hyundai on myös yksi johtavista sähköistettyjen autojen toimittajista Euroopassa ‒ se on myynyt Euroopassa lähes 60 000 sähköautoa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä.

Vuonna 2020 Hyundai ensirekisteröi Suomessa 3 128 uutta henkilöautoa markkinaosuuden ollessa 3,3 prosenttia. Automaattivaihteistojen osuus jatkoi huimaa kasvuaan ‒ vuonna 2020 peräti 80 prosentissa uusista Hyundai-autoista oli automaattivaihteisto (2019: 66 %).

Merkkiuskollisuustilastossa Hyundai kuuluu TOP 4 -listalle: 69 prosenttia Hyundai-asiakkaista valitsee myös seuraavaksi autokseen Hyundain.

Hyundain eniten myydyt henkilöautomallit Suomessa olivat syksyllä uudistunut käytännöllinen ja tyylikäs i30, jota rekisteröitiin 814 kappaletta, sekä niin ikään loppuvuodesta täysin uuden mallisukupolven saanut Hyundai i20 -mallisto, jota rekisteröitiin 769 kappaletta.

Vuoden yllättäjä

Vuoden positiivinen yllättäjä oli Hyundai Kona, joka nousi Suomen kolmanneksi myydyimmäksi 698 kappaleella. Kona-mallisto on tarjolla bensiinivaihtoehtojen lisäksi hybridinä sekä täyssähköautona. Vuoden 2020 aikana Hyundai Kona Electricin toimintamatka kasvoi 8 prosentilla jopa 484 kilometriin, ja sillä ajettiin uusi ennätys: yhdellä latauksella yli 1 000 km.

Sähköisen liikkumisen edelläkävijä

Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa sähköisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Vuoteen 2025 mennessä Hyundai Motor Group aikoo tarjota 44 sähköistettyä automallia. Hyundai on myynyt vuonna 2020 lähes 60 000 sähköautoa Euroopassa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uudistunut Subaru Outback – ajomukavuus ja SUV-auton kyvyt yhdessä

Vuonna 2015 Suomessa esitelty viidennen sukupolven Outback uudistui nyt päältä ja sisältä. Suurimmat muutokset on kohdistettu neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Uusi Outback eroaa ulkoisesti edeltäjästään keulan osalta. Kuusikulmainen jäähdyttimen säleikkö, ajovalot, etupuskuri ja sivupeilit edustavat uutta suunnittelua. Etusäleikön keskelle on asennettu Subaru-logon alapuolelle eteen kuvaava kamera, ja uuden etupuskurin alempi ritiläosa on aiempaa kapeampi.

Kauko-ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan

Uudistettujen led-ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa kauko- ja lähivaloyksikön ja huomiovalokokonaisuuden. Kauko- ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan. Keulan valokokonaisuutta täydentävät kromireunojen sisälle upotetut sumuvalot.

Uudistuneet sivupeilit – kamera auttaa peruutettaessa

Sivupeilien jalat ovat nyt 20 millimetriä aiempaa lyhyemmät. Peilinkotelon uusi muoto vähentää ilmanvastusta ja ajoviiman ääniä. Apukuljettajan puoleiseen sivupeiliin on upotettu kamera, jonka kuvaa hyödyntämällä kuljettajan on esimerkiksi peruutettaessa helppo seurata ympäristöä.

Viereisellä kaistalla ajavasta ajoneuvosta varoittava huomiovalo on siirretty peilin yläreunasta peilinkotelon sisäreunaan, josta kuljettaja huomaa varoitusvalon paremmin. Etupuskuriin ja sivupeileihin tehtyjen muutosten ansiosta uuden Outbackin ilmanvastuskerroin on 3,2 prosenttia edeltäjäänsä parempi.

Kuljettajaa avustavaa tekniikkaa

Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon. Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä muita komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu.

Lisätietoja Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai i30 N on uuden aikakauden alku

Uusi Hyundai i30 N aloitti ennen näkemättömän aikakauden Hyundain historiassa. Se oli ensimmäinen erittäin suorituskykyisten autojen malliston jäsen. Mallimerkintä N tulee auton syntypaikasta NamYangista, ja samalla se viittaa niin Nürburgringiin kuin shikaanin muotoon, joilla kaikilla on vahva merkitys N-malleille.

Uutuuden ainutlaatuisiin muotoiluelementteihin kuuluvat aggressiiviset etu- ja takapuskurit sekä iso takaspoileri, jotka on sovitettu i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Periaatteen ”muoto seuraa toimivuutta” mukaisesti muotoilijat tekivät läheistä yhteistyötä aerodynamiikan erikoisasiantuntijoiden kanssa määrittääkseen oikean suhteen auton maata vasten painavan voiman sekä ilmanvastuksen välillä. Kaiken tavoitteena oli paras mahdollinen ajokokemus.

Moottorina i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, jonka teho riippuu siitä, kumman paketin autoon valitsee. Vakiopaketissa moottori kehittää 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 – 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Moottorin luonne kertoo Hyundain filosofiasta, missä käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Toisena vaihtoehtona on Performance-paketti, jolloin moottori kehittää samalla käyntinopeudella 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se löytyy vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 700 r/min. Kiihdytysaika on vielä kolme sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,1 s) huippunopeuden ollessa sama 250 km/h.

Uusi i30 N esiteltiin yleisölle syksyllä Frankfurtin IAA autonäyttelyssä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.