Hyundai i30 N on uuden aikakauden alku

Uusi Hyundai i30 N aloitti ennen näkemättömän aikakauden Hyundain historiassa. Se oli ensimmäinen erittäin suorituskykyisten autojen malliston jäsen. Mallimerkintä N tulee auton syntypaikasta NamYangista, ja samalla se viittaa niin Nürburgringiin kuin shikaanin muotoon, joilla kaikilla on vahva merkitys N-malleille.

Uutuuden ainutlaatuisiin muotoiluelementteihin kuuluvat aggressiiviset etu- ja takapuskurit sekä iso takaspoileri, jotka on sovitettu i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Periaatteen ”muoto seuraa toimivuutta” mukaisesti muotoilijat tekivät läheistä yhteistyötä aerodynamiikan erikoisasiantuntijoiden kanssa määrittääkseen oikean suhteen auton maata vasten painavan voiman sekä ilmanvastuksen välillä. Kaiken tavoitteena oli paras mahdollinen ajokokemus.

Moottorina i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, jonka teho riippuu siitä, kumman paketin autoon valitsee. Vakiopaketissa moottori kehittää 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 – 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Moottorin luonne kertoo Hyundain filosofiasta, missä käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Toisena vaihtoehtona on Performance-paketti, jolloin moottori kehittää samalla käyntinopeudella 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se löytyy vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 – 4 700 r/min. Kiihdytysaika on vielä kolme sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,1 s) huippunopeuden ollessa sama 250 km/h.

Uusi i30 N esiteltiin yleisölle syksyllä Frankfurtin IAA autonäyttelyssä.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.