Autosompa uutiset

Jo 14 miljoonaa nelivetoista Subarua

subaruAWD_Outback

Subaru on tänä vuonna saavuttanut kolme merkittävää tuotantomäärään perustuvaa merkkipaalua. Japanilaisautonvalmistajan tehtailta on valmistunut 15 miljoonaa boxermoottoria, 14 miljoonaa nelivetovoimansiirtoa ja viimeisimpänä 300 000 törmäyksiä estävällä EyeSight –järjestelmällä varustettua Subaru-autoa.

Subaru saavutti alkuvuodesta 14 miljoonan nelivetovoimansiirron merkkipaalun. Subarun nelivetojärjestelmä esiteltiin ensimmäisen kerran Subaru Leone 4WD -auton yhteydessä syyskuussa 1972.

Subarun stereokameratekniikkaan perustuvalla törmäyksiä estävällä EyeSight –järjestelmällä varustettuja Subaru-henkilöautoja on myyty jo 300 000 kappaletta. Maailmalla palkittu EyeSight-järjestelmä käyttää hyväkseen stereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita sekä estää törmäyksiä ja peräänajoja. EyeSight pystyy estämään peräänajon vielä 50 km/h:n nopeudesta ja toteuttamaan hätäjarrutustoiminnon 70 km/h:n nopeudessa.

Suomessa EyeSight –järjestelmä kuuluu uuden Subaru Outbackin vakiovarustukseen. Outback –malliston autoverolliset hinnat alkavat 41 010,02 eurosta.


Subaru STI Performance käänsi katseet New Yorkissa

subaru_konsepti_pieni

Subaru esitteli pääsiäisenä New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä urheilullisen STI Performance -konseptiauton. Rata-automainen STI Performance esittelee Subarun moottoriurheilusta, erikoisautoista ja –osista vastaavan Subaru Technica Internationalin (STI) –erikoisyksikön huipputeknologiaa.

Subarun esittelemä STI Performance –konseptiauto ei ole GT300-luokan rata-auto vaikka sen voimanlähteenä on sama noin 300 hevosvoimainen nelisylinterinen 2.0-litran turboahdettu boxermoottori.

STI Performance –konseptiauton ulkonäkö ja suorituskyky on rakennettu STI:n katukäyttöön suunnitelluista viritys- ja tuning-osista. Konseptiauton ajettavuus on säädetty huippuunsa STI:n valmistaman erikoisjousituksen ja –jarrukomponenttien avulla. STI:n kädenjälki näkyy myös auton ohjaamossa ja ulkonäössä, jonka kruunaa näyttävät yksityiskohdat, kuten isot spoilerit ja tyylikkäät erikoisvanteet.


Blaukreuz-vanteet ovat BMW-kuskien uusin ylpeydenaihe

bmw_mi5_evolution_vanteilla_pieni

Blaukreuz on uusi näyttävä vannemallisto, joka on suunniteltu BMW-autoihin. Blaukreuz-vanteet korostavat BMW:n vahvaa luonnetta ja voimaa sekä tunnetta siitä, että BMW:n omistajat ajavat yhtä maailman parhainta autoa.

”BMW-autoilijat ovat tarkkoja siitä, millaisia varusteita he hankkivat autoonsa. Yksi hyvä esimerkki ovat vanteet. Jotkut heistä suosivat ainoastaan alkuperäisiä BMW-vanteita, mutta yhä useammin BMW-kuljettajat valitsevat toisin – varsinkin silloin kun alkuperäinen ei enää riitä, ja he haluavat vanteelta enemmän tyylikkyyttä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan siitä kovaa hintaa. Ennen kaikkea BMW-kuskit haluavat autonsa näyttävän hyvältä”, sanoo Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Vannetukku on Blaukreuz-vanteiden valtuutettu maahantuoja Suomessa. Vannetukussa uskotaan vahvasti siihen, että vanteet miellyttävät vaativia BMW-asiakkaita urheilullisen ja nuorekkaan muotoilunsa ansiosta.

”Odotamme Blaukreuz-malliston maahantuonnin aloitukselta todella paljon. Korostan kuitenkin, että Blaukreuz on BMW-autoihin yhteensopiva vanne, ei alkuperäinen. Alkuperäisyyden merkitys ei ole niin suuri kuin voisi kuvitella. Ennen kaikkea asiakkaat hakevat elämyksiä autoonsa. Tällä hetkellä Blaukreuz-mallistossa on kuusi komeaa vannemallia. Koska Blaukreuz on suunniteltu erityisesti bemareihin, säilyvät auton kaikki ajo-ominaisuudet entisellään”, jatkaa Heiskanen.

Asiakas voi käyttää Blaukreuz-vanteissa myös BMW:n alkuperäistä keskimerkkiä, joka sopii vanteisiin täydellisesti. Saatavilla on myös upea shadowchrome-malli. Shadowchrome-kromiseos on hieman normaalia kromia tummempi ja antaa autolle perinteistä kromia vahvemman ja elegantimman ilmeen. Hinnaltaan Blaukreuz-vanteet ovat selvästi edullisempia kuin alkuperäiset.

Yhteystiedot: Vannetukun asiakaspalvelu puh. 044 040 9500. Sähköposti: myynti@vannetukku.fi

 


Uudistunut Subaru Outback maaliskuussa Suomeen – ennakkomyynti alkanut

1Subaru_Outback1

New Yorkin autonäyttelyssä viime keväänä esitelty viidennen sukupolven Subaru Outback saapuu ensi maaliskuussa Suomeen. Auton ennakkomyynti on jo alkanut.

Uuden Subaru Outbackin keulaa koristaa kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö ja ajovalojen reunoja kiertää C-kuvion muodostavat pysäköintivalot. Uudelleen muotoillut lokasuojien levikkeet sekä vahvat kattokiskot kruunaavat kokonaisuuden. Auton takaosaa koristaa led-valotekniikalla toteutetut uudelleen muotoillut takavalot. Uusi Outback on myös edellistä mallia kevyempi. Autossa on käytetty enemmän kevyitä materiaaleja, kuten esimerkiksi konepeitossa, joka on täysalumiininen.

Uudistunut Outback on edeltäjään nähden 27 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 75 milliä korkeampi. Auton akseliväli on edelleen 2745 mm. Parempien maasto-ominaisuuksien saavuttamiseksi Outbackin rengaskokoa on kasvatettu, sen alusta on suojattu useasta eri kohdasta ja portaattomalla Lineartronic-vaihteistolla varustetun mallin vakiovarusteeksi on liitetty Subaru Foresterista tuttu X-Mode -järjestelmä, joka helpottaa ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode -järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

Subaru Outbackin ohjaamon ergonomiaa sekä materiaalien laatua on yhä parannettu. Mittariston design on uusittu, kuten myös ohjauspyörä sekä keskikonsolin keskelle asennettu uusi kosketustoiminen 5,0-tuumainen monitoiminäyttö.

Subaru Outbackin Euroopan tuontiohjelmaan kuuluvat moottorit ovat manuaali- tai portaattomalla Lineartronic-vaihteistolla varustettu 2,0-litran 110 kW (150 hv) turbodieselmoottori ja Lineartronic-vaihteistolla varustettu 2,5-litran 127 kW (173 hv) bensiinimoottori. Moottorien CO2-päästöt ovat 145, 159 ja 161 g/km.


Kaikki Subaru-mallit saivat huipputuloksen törmäystestissä

IIHS_Subaru_Outback

Yhdysvaltalainen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tieturvallisuusinstituutti myönsi seitsemälle Subaru-mallille kolariturvallisuudesta TSP ”Top Safety Pick – huipputurvallinen valinta” –turvallisuussuosituksen.

Yhdysvaltalainen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tieturvallisuusinstituutti on myöntänyt Subaru Legacy-, Outback-, Forester-, Impreza- ja XV Crosstrek –malleille kolariturvallisuudesta parhaan ”TSP+”–arvosanan ja etutörmäystestistä korkeimman mahdollisen ”Superior” –tunnustuksen.

Pienten autojen kategoriassa Subaru XV Crosstrek ja Impreza olivat ainoita automalleja, joille Superior-tunnustus myönnettiin. Subaru WRX STI- ja BRZ –mallit vastaanottivat TSP ”Top Safety Pick – huipputurvallinen valinta” –turvallisuussuosituksen.

Subaru on yhä ainoa autovalmistaja maailmassa, jonka jokaiselle automallille yhdysvaltalainen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tieturvallisuusinstituutti on myöntänyt kolariturvallisuudesta TSP ”Top Safety Pick – huipputurvallinen valinta” –tunnustuksen.


Uusi Subaru Outback ja Legacy ovat Vuoden auto –voittajia Kanadassa

press-subaru-outback

Suomeen ensi maaliskuussa saapuva uusi Subaru Outback, kuten myös Subaru Legacy, on valittu Kanadassa Vuoden auto –loppukilpailuun hintaluokkiensa ykkösinä. Valinnan suorittivat Kanadan Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys. Luokkavoittajat jatkavat loppukilpailuun. Kanadalaiset auto- ja liikennetoimittajat valitsevat näiden joukosta Vuoden auton Kanadassa 2015 voittajan, joka paljastetaan ensi vuoden helmikuussa Torontossa järjestettävän Kanadan kansainvälisen autonäyttelyn lehdistöpäivän yhteydessä.

Uusimman sukupolven Subaru WRX STI on nimetty Vuoden urheiluautoksi Uudessa-Seelannissa. Valinnan suoritti maan talouselämän pää-äänenkannattaja National Business Review.

Subaru Forester on valittu Australiassa Vuoden SUV-autoksi luokassaan. Arvostelukriteereitä olivat auton hintalaatusuhde, design, käyttötarkoitus ja suorituskyky maastossa. Valinnan suoritti Australian Vuoden auto –toimikunta.

 


Uusi Subaru Outback sai täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystestissä

subaru_outback

Ensi vuoden maaliskuussa Suomeen saapuva uusi Subaru Outback sai Euro NCAP:n korkeimman mahdollisen turvallisuusluokituksen viisi tähteä.

Uusi Subaru Outback vahvistaa Subarun merkittävää asemaa kolariturvallisuuden edelläkävijänä, saatuaan täydet viisi tähteä Euro NCAP:ltä. Lopputulos alleviivaa Subarun strategiaa parantaa kaikkien ajoneuvojensa turvallisuutta eri innovaatioilla, kuten törmäyksiä estävällä EyeSight –kamerajärjestelmällä, joka on uuden Outbackin vakiovaruste.

Subaru Outback saavutti huippupisteet kaikissa neljässä kategoriassa; aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus-, jalankulkijaturvallisuus- ja auton turvallisuustukijärjestelmistä.

Euro NCAP –testiautona oli Subaru Outback 2.0 diesel, joka oli varustettu Subarun palkitulla stereokameratekniikkaan perustuvalla törmäyksiä estävällä EyeSight-järjestelmällä. Useissa puolueettomissa testeissä palkittu EyeSight käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä ja peräänajoja sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä on kehitetty havaitsemaan myös kuolleissa kulmissa liikkuvat ajoneuvot sekä estämään peräänajot.

Uusi Subaru Outback saapuu Suomeen maaliskuussa 2015 ja auton ennakkomyynti on jo käynnistynyt.


Subaru WRX STI täyttää urheilullisen ajon vaatimukset

SUB_WRX-STI1

Uudistuneen WRX STI:n keulaa koristaa tuttu kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö. Ensimmäistä kertaa Subarussa on led-tekniikalla toteutetut etu-, taka- ja jarruvalot. Ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa pysäköintivalon. Konepellin keskellä on Subaru WRX STI:n tavaramerkiksi muodostunut moottorin välijäähdyttimen ilmanottoaukko.

WRX STI:n mitat ovat muuttuneet hieman. Pituutta on tullut lisää 15 mm. Auton leveys on entisellään. Akseliväli kasvoi malliuudistuksessa 25 mm. Ohjaamoon on saatu lisää jalkatilaa. Leveyttä ohjaamossa on 15 mm aiempaa enemmän. Perän muotoja hallitsee 8 mm korkeampi takaspoileri, ilmanohjaimet sekä neljä pakoputken kromattua ulostuloa.

Etupuskuri, etulokasuojat ja takaspoileri lisäävät pitoa suurissa nopeuksissa. Lisäksi WRX STI on varustettu alahelmalla ja takadiffuusorilla, jotka parantavat ilman virtausta auton ali. Näin kuljettajan käytössä on aitoja kilpa-auton ominaisuuksia.

Tukevat urheiluistuimet laajoine säätöineen sekä halkaisijaltaan aiempaa pienempi, D-muodon saanut uusi ohjauspyörä kruunaa ajonautinnon. Sisätiloissa kaikki ratkaisut huokuvat urheilullisuutta ja laatua.

Muista urheilullisista autoista poiketen Subaru WRX STI:ssä on neliovisuuden ansiosta kiitettävästi tilaa sekä takaistuimella että tavaratilassa. Tavaratilaa on kasvanut 420:stä 460 litraan.

Jatkuvatoimisella nelivedolla varustetun Subaru WRX STI:n suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,5 litran nelisylinterinen boxermoottori, jonka huipputeho on 300 hevosvoimaa . Auton huippunopeus on 255 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 sekuntia.


Uusi Subaru WRX STI sai huipputuloksen törmäystestissä

wrx-top_pick

Uusi Subaru WRX STI vahvisti Subarun merkittävää asemaa kolariturvallisuudessa, kun uutuusmalli saavutti yhdysvaltalaisen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tieturvallisuusinstituutin kolaritesteissä parhaan mahdollisen TSP ”Top Safety Pick” -tunnustuksen.

Uusi Subaru WRX STI on yksi maailman nopeimmista sarjatuotantoautoista sekä nyt myös tutkitusti yksi turvallisimmista. Nelivetoinen Subaru WRX STI saavutti IIHS –tieturvallisuusinstituutin kolaritestin jokaisella osa-alueella parhaan arvosanan.

IIHS:n kolaritesteissä arvioitiin ja mitattiin auton kestävyyttä ja rakenteita muun muassa etu- ja sivutörmäys-, perään- ja ympäriajotesteissä sekä niin sanotussa pylvästestissä, jossa auto törmää etukulmallaan kapeaan esteeseen.

Subaru on edelleen ainoa autovalmistaja maailmassa, jonka jokaiselle automallille yhdysvaltalainen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tieturvallisuusinstituutti on myöntänyt kolariturvallisuudesta TSP ”Top Safety Pick – huipputurvallinen valinta” –tunnustuksen.


Uudistunut Subaru Outback esitellään vuonna 2015

subaru-outback1

Vuonna 1995 ensiesitelty Subaru Outback saavutti viidennen sukupolven. Subaru Legacyn nelivetoinen sisarauto uudistui päältä ja sisältä. Suurimmat muutokset kohdistettiin neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Vain farmariautomallina toimitettava Outback edustaa Subarun näkemystä kehittää ja valmistaa aktiivisen elämäntavan omaaville asiakkailleen nelivetoisia monitoimiautoja.

 
Subaru Outbackin ulkomuodot noudattelevat samoja suunnitteluperiaatteita kuin tammikuussa Chicagon autonäyttelyssä esitelty Legacy-malli jo paljasti. Outbackin keulaa koristaa kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö ja ajovalojen reunoja kiertää C-kuvion muodostavat pysäköintivalot. Uudelleen muotoillut lokasuojien levikkeet sekä vahvat kattokiskot kruunaavat kokonaisuuden. Auton takaosaa koristaa led-valotekniikalla toteutetut uudelleen muotoillut takavalot. Uusi Outback on myös edellistä mallia kevyempi. Autossa on käytetty enemmän kevyitä materiaaleja, kuten esimerkiksi konepeitossa, joka on täysalumiininen.

 
Uudistunut Outback on edeltäjään nähden 27 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 75 milliä korkeampi. Auton akseliväli on edelleen 2745 mm. Parempien maasto-ominaisuuksien saavuttamiseksi Outbackin rengaskokoa on kasvatettu, sen alusta on suojattu useasta eri kohdasta ja portaattomalla Lineartronic-vaihteistolla varustetun mallin vakiovarusteeksi on liitetty Subaru Foresterista tuttu X-Mode -järjestelmä, joka helpottaa Outbackin ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode -järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.